29.12.2003 klo 13:04

Joulukauppa kävi viime vuotta pirteämpänä: Sekä erikoistavara- että päivittäistavarakauppiaat sanovat myynnin kasvaneen

Joulunajan myynti nousi sekä erikoistavarakaupassa että päivittäistavaroissa tänä vuonna viime vuotta suuremmaksi. Kauppiaiden tuntuman perusteella joulumyynti kasvoi tänä vuonna vähintään viime vuotista vauhtia ja nousee siten yli 700 miljoonan euron.

Suomen Yrittäjien tekemän kyselyn mukaan 40 prosenttia kauppiaista sanoi myynnin olleen nyt viime vuotta vilkkaampaa ja 40 prosenttia sanoi volyymin pysyneen ennallaan. Vain 19 prosenttia kertoi myynnin olevan tänä jouluna aiempaa hiljaisempaa. Yrittäjien kyselyyn vastasi jouluaattona noin 300 kaupanalan yrittäjää eri puolilta Suomea. Suomen Yrittäjien jäsenistöön kuuluu noin 20 000 kaupan alan yritystä ja kauppiasta.

Vajaa kolmannes joulukaupasta on päivittäistavaroiden myyntiä. Päivittäistavarakauppiaat uskoivat nyt myynnin kasvaneet viime vuodesta hiukan. Erityisen hyvältä joulunajan myynti näytti erikoistavarakaupan puolella kulta- ja kellotuotteissa. Myös urheiluvälinekauppa ja kodintekniikan myynti piristyi joulun alla tuntuvasti.

Sen sijaan kenkien, fototuotteiden ja kirjojen myynti ei kauppiaiden mukaan kasvanut oleellisesti viime vuodesta.

Suomen Yrittäjien varapuheenjohtaja ja kaupan toimialaryhmän puheenjohtaja Heikki Rinta-Rahko on tyytyväinen myynnin kehitykseen.

– Näyttää siltä, että kotitalouksien usko on säilynyt ja kotimarkkinoiden kysyntä jatkuu. Joulun ajan myynti näytti noudattelevan kotimarkkinoiden yleistä kehitystä. Vaikka syksy oli tunnelmaltaan apea eikä mitään suurta ostoryntäystä ole joulun allakaan koettu, joulumyynnin muutaman prosentin kasvuun pitää olla tässä tilanteessa tyytyväinen, hän sanoo.

Rinta-Rahko muistuttaa, että hyvän joulumyynnin ansiosta pienet kaupat voivat pitää yllä hyvää palvelutasoaan. Monille erikoistavarakaupoille joulumyynti tuo merkittävän osan vuoden myynnistä.

Lisätietoja:
Varapuheenjohtaja Heikki Rinta-Rahko, Suomen Yrittäjät, p. 050 61499
Viestintäpäällikkö Petri Nieminen, Suomen Yrittäjät, p. 050 547 7495

OnLine uutiset
toimitus@suomen.yrittajat.fi
Puhelin (09) 2292 2952, Raija-Liisa Konkola

———————————————————————————————–

Suomessa on noin 220 000 yritystä. Suomen Yrittäjien jäsenkunta edustaa laajasti Suomen koko yrityskenttää. Yrittäjäjärjestöön kuuluu 88 000 jäsentä 420 paikallisyhdistyksessä ja 60 toimialajärjestössä. Järjestön tehtävä on parantaa yritystoiminnan edellytyksiä Suomessa ja edistää yrittäjyyttä.