19.9.2012 klo 18:57

Julkisen sektorin aiheuttamat kilpailun vääristymät kuriin

Suomen Yrittäjät kannattaa hallituksen iltakoulun tuoreita kilpailupoliittisia linjauksia.

Yrittäjyyden kannalta tärkein on terveen kilpailun edistämisohjelman linjaus, jonka mukaan kilpailuviraston toimivaltaa lisätään koskemaan julkisen sektorin toimintaa markkinoilla. Uutta säännöstä tarvitaan erityisesti kuntien toiminnan valvomiseksi.

– Peruslähtökohtana on oltava, että julkinen sektori luo edellytyksiä yritystoiminnalle ja huolehtii markkinoiden toimivuudesta. Tähän sisältyy se, että julkisen sektorin on pidättäydyttävä harjoittamasta yritysten kanssa kilpailevaa toimintaa. Vaikka ehdotettu kontrollijärjestelmä ei kiellä julkisen sektorin toimintaa markkinoilla, se on tärkeä askel oikeaan suuntaan, Suomen Yrittäjien EU-edustaja Antti Neimala sanoo. Hallitus aikoo myös puuttua päivittäistavarakaupan keskittymisestä aiheutuviin epäkohtiin. Käytännössä tämä tehdään säätämällä, että yritys on päivittäistavarakaupan markkinoilla määräävässä markkina-asemassa, jos sen markkinaosuus Suomessa ylittää 30 prosenttia. – Kaupan toimialaan kohdistuva erityissääntely on perusteltua. Ehdotukset ovat omiaan tehostamaan kilpailua ja parantamaan niin tavarantoimittajayritysten kuin kuluttajienkin asemaa, Neimala korostaa. Lisätietoja
EU-edustaja Antti Neimala, Suomen Yrittäjät, p. 040 173 7007, ’); // –>