6.6.2007 klo 10:12

Julkisen sektorin toiminnan läpinäkyvyyttä markkinoilla lisättävä

Valtion ja kuntien harjoittama kilpaileva elinkeinotoiminta yksityisten yritysten kanssa on lisääntynyt. Kilpaileva tarjonta on usein täysin päällekkäistä yksityisten yritysten tarjoamiin palveluihin nähden. Kilpailuhaitat näyttäytyvät tuotteiden ja palveluiden hin-tamielikuvan hämärtymisenä, kilpailun kiristymisenä ja markkinoille pääsyn vaikeutu-misena. Suomen Yrittäjien tekemästä jäsenkyselystä paljastuu lisäksi, että kuntien kilpaileva toiminta on laajempaa kuin valtion.

Kyselyllä haluttiin selvittää, keitä julkisista yrityksistä, liikelaitoksista tai muista toimi-joista yksityiset jäsenyritykset pitävät kilpailijoinaan ja millaisia kilpailuhaittoja näiden toiminnasta yrityksille koetaan aiheutuvan.

Suomen Yrittäjien johtaja Martti Pallarin mielestä julkisen sektorin tulee lähtökohtai-sesti pidättäytyä markkinoilta, joilla on kilpailtua toimintaa. Palveluiden järjestämisvas-tuuseen liittyen sen tulisi jättää itselleen palvelutuottajana markkinapuutteiden täyden-täjän rooli. Tähän rooliin sisältyvänä julkisen sektorin tehtävänä olisi katsoa, että jär-jestämisvastuulla olevia palveluita on riittävästi ja ne ovat laadukkaita. Valtion ja kun-tien tulo toimiville markkinoille aiheuttaa tehottomuutta yhteiskunnassa. Se ei ole myöskään kuluttajan edun mukaista. Johtaja Martti Pallarin mielestä valtion ja kuntien tulisi tehdä muutoinkin selvä ero palveluiden järjestämisvastuun ja niiden tuotannon välillä.

Valtion ja kuntien järjestämisvastuulla on runsaasti tehtäviä, jotka kansalaisten ja yri-tysten näkökulmasta ovat tärkeitä. Tällaisia palveluja ovat mm. terveyteen, koulutuk-seen, kulttuuriin, maankäyttöön suunnitteluun, liikenteeseen ja turvallisuuteen liittyvät palvelut. Näyttää siltä, että valtiolle ja kunnille järjestämisvastuu ei aina kuitenkaan rii-tä. Julkinen valta on palveluntuottaja sellaisillakin markkinoilla, joilla on runsaasti yksi-tyistä tarjontaa ja joilla kilpailu toimii. Ilmeisesti julkisen sektorin toimijoiden vapaalle kapasiteetille haetaan käyttöä. Kysymys voi olla myös puuttuvan rahoitusosuuden hankkimisesta julkista palvelutuotantoa varten yksityisiltä markkinoilta, johtaja Martti Pallari Suomen Yrittäjistä arvioi.

Osa tästä palvelutuotannosta täyttää elinkeinotoiminnan tunnusmerkit. Näitä ovat toiminnan vastikkeellisuus, ammattimaisuus, jatkuvuus, markkinaehtoinen toimintata-pa yleensä ja se, että elinkeinotoimintaa harjoitetaan kiinteästä toimipaikasta. Tässä tarkoitetulla palvelutuotannolla ei tarkoiteta valtion ja kuntien palveluja, jotka ovat maksuttomia tai niiden omavastuu on kansalaisille ja yrityksille alhainen. Julkisen elin-keinotoiminnan harjoittajia voivat olla osakeyhtiöt, liikelaitokset, kuntayhtymät, oppilai-tokset ja eri virastot.

Johtaja Martti Pallarin mukaan esimerkiksi teiden kunnossapidossa julkinen ja yksityi-nen sektori toimivat avoimessa kilpailutilanteessa. Postipalvelut ja sairaankuljetus ovat osin avattu kilpailulle. Mutta esimerkiksi lasten päivähoidossa yksityiset yritykset ovat eriarvoisessa asemassa kunnalliseen palvelutuotantoon verrattuna. Lasten päi-vähoidossa kunnat tuottavat palveluista 94 prosenttia.

Kyselyn perusteella julkisen sektorin kilpailuetu perustuu usein sen ylivoimaisiin re-sursseihin, tukiin, ristisubventioihin ja suojattuun asemaan. Yrittäjien oman arvion mukaan julkisen sektorin kilpailusta aiheutuva haitta-aste päätoimialoilla oli viidestä kahdeksaan 0–10 -asteikolla. Korkeimmaksi kilpailuhaitta arvioitiin koulutuksessa ja matalimmaksi rakentamisessa. Johtaja Martti Pallarin mukaan useilla toimialoilla hait-ta-astetta on pidettävä merkittävänä.

Johtaja Martti Pallarin mielestä maan hallituksen tulee ryhtyä toimenpiteisiin, jotka varmistavat julkisen sektorin omistuksessa olevien organisaatioiden toiminnan lä-pinäkyvyyden toimittaessa kilpailuilla markkinoilla. Tavoitteena tulee olla, että julki-seen omistukseen perustuvaa kilpailuetua ei synny.

Suomen Yrittäjät, johtaja Martti Pallari, p. (09) 2292 2955, 0500 812677