16.7.2015 klo 14:00

Kaikille korkeakouluopiskelijoille mahdollisuus harjoitella yrittäjyyttä

Suomen Yrittäjien mukaan korkeakoulujen kannattaisi edistää yrittäjyyttä systemaattisemmin ja suunnitelmallisemmin kuin nyt. – Suomeen tarvitaan lisää uusia yrittäjiä ja työpaikkoja, kun yrittäjiä jää eläkkeelle ja maassa on ollut isoja irtisanomisaaltoja. Siksi kaikkien opiskelijoiden pitäisi voida harjoitella yrittämistä, Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Jyrki Mäkynen sanoi SuomiAreenalla Porissa torstaina.

Vaikka korkeakoulututkinnon suorittaneiden määrä on kasvanut Suomessa, korkeakoulutettujen yrittäjien määrä ei ole kasvanut yhtä paljon. Korkeakouluissa on kehitetty yrittäjyysopetusta, mutta Jyrki Mäkysen mukaan korkeakoulujen olisi hyvä pohtia yrittäjyyden edistämistä strategisemmin.

– Korkeakoulujen olisi tärkeää kehittää ja yhtenäistää opetukseen ja tutkimukseen liittyviä, yrittäjyyttä edistäviä malleja, Mäkynen totesi.

– Kaikissa korkeakouluissa kannattaa miettiä, miten kehitetään opiskelijoiden yrittäjyystietoja, -taitoja ja -valmiuksia, millaisia palveluja yrittäjille tarjotaan ja miten tutkimuksella ja tuotekehityksellä parannetaan erityisesti pienten ja keskisuurten yritysten kykyä uudistua.

Mäkysen mukaan kaikilla opiskelijoilla olisi oltava mahdollisuus harjoitella yrittäjyyttä joko omassa yrityksessä tai oppilaitoksen harjoitusyrityksessä ja suorittaa korkeakouluharjoittelu omassa yrityksessään.

– Ne pitäisi ehdottomasti tunnustaa ja hyväksi lukea osaksi opintoja.

Pohjaa kaikelle tälle on, sillä korkeakouluopiskelijoista viidennes aikoo yrittäjäksi valmistumisensa jälkeen. Jos opiskelija on toiminut yrittäjänä opintojen ohessa, hän ryhtyy yrittäjäksi vielä todennäköisemmin. Tiedot käyvät ilmi eilen Porin SuomiAreenalla julkistetusta tutkimuksesta Opiskelijasta yrittäjäksi: Opiskelijayrittäjyys suomalaisissa korkeakouluissa lukuvuonna 2014–2015.

Lisätietoja:
puheenjohtaja Jyrki Mäkynen, Suomen Yrittäjät, p. 0400 364 791, jyrki.makynen@yrittajat.fi
johtaja Veli-Matti Lamppu, Suomen Yrittäjät, p. 050 344 2554, veli-matti.lamppu@yrittajat.fi
järjestöpäällikkö Joonas Mikkilä, Suomen Yrittäjät, p. 045 129 6791, joonas.mikkila@yrittajat.fi