11.4.2015 klo 09:00

Kansanedustajaehdokkaat valmiita muuttamaan yritysverotusta

Kansanedustajaehdokkaat ovat selvästi valmiita muuttamaan Suomen yritysverotusta. Asia käy ilmi Suomen Yrittäjien vaalikoneeseen annetuista vastauksista.

Suomen Yrittäjien vaalikoneessa esitettiin väite ”Yhtiön verot pitäisi maksaa vasta silloin, kun voitto jaetaan.” 77 prosenttia vaalikoneeseen vastanneesta yli tuhannesta ehdokkaasta oli väitteen kanssa samaa mieltä. Eri meiltä oli 21 prosenttia vastaajista ja kahdella prosentilla vastaajista ei ollut mielipidettä asiasta.

Suomessa osakeyhtiötä verotetaan silloin, kun voittoa kertyy yritykseen. Osakas maksaa tämän lisäksi osinkoveroa, kun voittoa jaetaan yrityksestä.

Esimerkiksi Virossa yrityksen voitosta peritään vero kokonaan vasta, kun voitto otetaan ulos yrityksestä. Tämä auttaa investoimaan, kasvattamaan yritystä ja työllistämään.

Kirkkaanvihreää valoa arvonlisäveromuutokselle

Peräti 89 prosenttia Suomen Yrittäjien vaalikoneeseen vastanneista ehdokkaista on sitä mieltä, että yrityksen pitäisi voida maksaa arvonlisävero vasta, kun se on saanut myynneistään rahat kassaan. 10 prosenttia vastaajista vastustaa ajatusta tästä niin kutsutusta arvonlisäveron maksuperusteisuudesta ja prosentilla vastaajista ei ollut asiaan mielipidettä.

Arvonlisävero on kulutusvero, jonka myyjä lisää tavaran tai palvelun myyntihintaan. Myyjä perii veron myynnin yhteydessä ja tilittää sen valtiolle. Maksukuukausi määräytyy sen mukaan, koska tuote tai palvelu on myyty tai laskutettu. Yrittäjä joutuu maksamaan veron, vaikka ei saisi rahoja asiakkaaltaan. Tämä on ajanut pieniä yrityksiä vaikeuksiin.

Näin kysyttiin ja vastattiin

Suomen Yrittäjien vaalikoneeseen vastasi 1082 kansanedustajaehdokasta eli 50,4 prosenttia kaikista ehdokkaista. Vastaajat jakautuivat puolueittain näin:

Itsenäisyyspuolue 5 %
Kansallinen kokoomus 15 %
Muutos 2011 3 %
Perussuomalaiset 13 %
Piraattipuolue 5 %
Suomen Keskusta 15 %
Suomen Kommunistinen Puolue 3 %
Suomen Kristillisdemokraatit 10 %
Suomen ruotsalainen kansanpuolue 4 %
Suomen Sosialidemokraattinen Puolue 9 %