14.4.2015 klo 09:00

Kansanedustajaehdokkailta vahva kannatus oppisopimuksen kehittämiselle

Yli 90 prosenttia kansanedustajaehdokkaista olisi valmiita vähentämään oppisopimuskoulutuksen kustannuksia yrittäjille.

Suomi tarvitsee nuoria töihin ja koulutukseen. Tätä tavoitetta palvelee hyvin nuorten oppisopimusmahdollisuuksien edelleen kehittäminen ja lisääminen.

Suomen Yrittäjien vaalikoneessa oli väite ”Jotta nuoret pääsisivät paremmin töihin, oppisopimuksen kustannuksia yrittäjälle tulee kohtuullistaa.” Peräti 91 prosenttia vaalikoneeseen vastanneista ehdokkaista oli väitteen kanssa samaa mieltä. Eri mieltä oli kahdeksan prosenttia vastanneista. Yhdellä prosentilla vastaajista ei ollut mielipidettä asiasta. Useat puolueet ovat myös vaaliohjelmissaan luvanneet edistää nuorten oppisopimuskoulutuksen uudistamista tai jopa ei-työsopimussuhteisen koulutussopimuksen mahdollistamista.

Oppisopimuskoulutuksen järjestäjiltä kannatusta nuorten oppisopimuskoulutuksen kehittämiselle

Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät ry:n (Opso ry) mukaan oppisopimuskoulutusta tulee tarjota tasavertaisena koulutusmahdollisuutena lukion ja oppilaitosmuotoisen ammatillisen koulutuksen rinnalla. Oppisopimuskoulutukseen siirtymisen tulee olla helppoa ja joustavaa. Tätä voidaan helpottaa mm ei-työsuhdeperusteisella palkattomalla ennakkojaksolla. Opso ry:n mielestä palkan porrastamista tai viikkotyöajan lyhentämistä oppisopimuskoulutuksen alussa ei tulisi poissulkea.

– Nuorisotyöttömyys on räjähtämässä käsiin. Suomi tarvitsee nuoria töihin ja kustannustehokkaita vaihtoehtoja kouluttautua ammattiin, Oppisopimuskoulutuksen järjestäjät ry:n puheenjohtaja Tarmo Välikoski sanoo.

Suomen Yrittäjät on esittänyt, että palkka oppisopimuksen alkuvaiheessa olisi 30 – 40 prosenttia ammattihenkilön palkasta, joka on huomattavasti korkeampi kuin ammattikoulussa opiskelevien saama opintotuki.

– Kun nuori suorittaa tutkinnon osia ja siis oppii ammattia, palkkaa nostettaisiin portaittain. Kun tutkinto on kasassa, on palkkakin täysi, johtaja Veli-Matti Lamppu Suomen Yrittäjistä selittää mallia.

Näin kysyttiin ja vastattiin

Suomen Yrittäjien vaalikoneeseen vastasi 1082 kansanedustajaehdokasta eli 50,4 prosenttia kaikista ehdokkaista. Vastaajat jakautuivat puolueittain näin:
Itsenäisyyspuolue 5 %
Kansallinen kokoomus 15 %
Muutos 2011 3 %
Perussuomalaiset 13 %
Piraattipuolue 5 %
Suomen Keskusta 15 %
Suomen Kommunistinen Puolue 3 %
Suomen Kristillisdemokraatit 10 %
Suomen ruotsalainen kansanpuolue 4 %
Suomen Sosialidemokraattinen Puolue 9 %