23.4.2015 klo 08:00

Kansanedustajat valmiita parantamaan yrittäjyyden edellytyksiä

Paikallisella sopimisella lisää työpaikkoja. Selkeitä muutoksia yritysverotukseen. Sääntely pienyrityksille sopivaksi. Oppisopimuksen kustannukset kohtuullisemmaksi yrittäjälle. Palveluseteli paremmin käyttöön. Tätä mieltä on selvä enemmistö sunnuntaina valituista kansanedustajista.

Uusi eduskunta asennoituu myönteisesti yrittäjille tärkeisiin asioihin. Asia selviää Suomen Yrittäjien vaalikoneeseen annettujen vastausten perusteella. 200 kansanedustajasta lähes 130 vastasi kattavasti Suomen Yrittäjien vaalikoneeseen.

Yrittäjät kaipaavat nykyistä laajempia mahdollisuuksia sopia asioista suoraan työntekijöidensä kanssa. 114 vaalikoneeseen vastannutta kansanedustajaa oli sitä mieltä, että paikallinen sopiminen auttaisi luomaan lisää työpaikkoja. 15 vastaajaa oli eri mieltä.

Uusi eduskunta näyttäisi olevan valmis muuttamaan yritysverotusta. Väitettä ”Yhtiön verot pitäisi maksaa vasta silloin, kun voitto jaetaan” kannatti 109 ja vastusti parikymmentä vastaajaa. Esimerkiksi Virossa yrityksen voitosta peritään vero kokonaan vasta, kun voitto otetaan ulos yrityksestä. Tämä auttaa investoimaan, kasvattamaan yritystä ja työllistämään. Suomessa osakeyhtiötä verotetaan silloin, kun voittoa kertyy yritykseen. Osakas maksaa tämän lisäksi osinkoveroa, kun voittoa jaetaan yrityksestä.

Lisäksi vastaajista 122 kannatti niin sanottua maksuperusteista arvonlisäverotusta eli että yrityksen pitäisi voida maksaa arvonlisävero vasta, kun se on saanut myymistään tuotteista tai palveluista rahat kassaan. Nykyään vero pitää maksaa tiettynä päivänä, vaikka yrittäjä ei olisi saanut rahoja asiakkaaltaan. Tämä on ajanut pienyrityksiä taloudellisiin vaikeuksiin.

Vaalikoneeseen vastanneista kansanedustajista 120 oli sitä mieltä, että yritystoimintaa säädellään Suomessa liikaa. 119 vastaajaa kannatti lisäksi sääntelyn sorvaamista pienille yrityksille sopivaksi.

Oppisopimuskoulutus ei ole vakiintunut laajasti nuorten koulutusmuodoksi, vaikka juuri sillä saatettaisiin torjua nuorisotyöttömyyttä. Suomen Yrittäjien vaalikoneessa oli väite ”Jotta nuoret pääsisivät paremmin töihin, oppisopimuksen kustannuksia yrittäjälle tulee kohtuullistaa.” Peräti 123 vaalikonevastaajista oli samaa mieltä.

Sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistus on uuden eduskunnan työlistalla. Suomen Yrittäjien mukaan palvelusetelin käytön edistämisen on oltava vahvemmin osa sote-uudistusta. Vaalikoneeseen vastanneista kansanedustajista 111 on valmis lisäämään palvelusetelin käyttöä kunnissa, jotta kuntalainen voisi vapaammin valita esimerkiksi lapsensa päiväkodin tai hammaslääkärinsä. 18 vastaajaa ei lisäisi palvelusetelin käyttöä.