8.12.2015 klo 14:27

Kirjanpitolaki uudistuu: Vientiyritysten taloudellisesta asemasta oikeampi kuva

Kirjapitolaki uudistuu ensi vuoden alusta. Pääomalainan voisi merkitä oman pääoman eräksi, jos yritys pystyy osoittamaan, että laina täyttää oman pääoman kriteerit. Muutos helpottaa erityisesti kansainvälisesti toimivia yrityksiä. Suomen Yrittäjät torjui lakiesityksessä olleen uhan liikkeen- ja ammatinharjoittajien tuplaverotuksesta.

Noin kymmenen vuoden ajan pääomalaina on pitänyt kirjata tilinpäätöksessä vieraan pääoman alle, vaikka luonteensa puolesta se on yhdistelmä omaa ja vierasta pääomaa.

Koska pääomalaina on käytössä vain Suomessa, kirjaustapa on aiheuttanut sen, että ulkomaiset luottoluokittajat ovat antaneet yritykselle todellista tilannetta huonomman luottoluokituksen. Tästä on seurannut muun muassa huonompia ehtoja kauppasopimuksiin sekä kalliimpaa rahoitusta.

– Muutos auttaa kaikkia yrityksiä, joilla on pääomalainaa. Erityisen tärkeää se on vientiyrityksille – ja tässä taloustilanteessa koko Suomelle, jos vienti vetäisi edes vähän paremmin, veroasiantuntija Satu Grekin Suomen Yrittäjistä kertoo.

Eduskunnan talousvaliokunta julkisti tänään mietintönsä kirjanpitolain uudistusesityksestä.

Suomen Yrittäjät torjui liikkeen- ja ammatinharjoittajien tuplaverotuksen

Lain valmistelussa havaittiin vaara siitä, että osaa liikkeen- ja ammatinharjoittajista uhkasi kahden vuoden tuloista verottaminen vuonna 2016. Suomen Yrittäjät puuttui asiaan, ja uhka purkautui.

Nykyään liikkeenharjoittajan ja kahdenkertaista kirjanpitoa pitävän ammatinharjoittajan tilikausi voi poiketa kalenterivuodesta. Uusi laki uhkasi edellyttää, että näiden tilikausi olisi aina kalenterivuosi. Tällöin esimerkiksi yrittäjä, jonka tilikausi olisi normaalisti 1.2.2015 – 31.1.2016, olisi joutunut uuteen lainsäädäntöön siirryttäessä maksamaan normaalin tilikautensa lisäksi veroa tilikaudelta, joka kestäisi 1.2.2016 – 31.12.2016.

Normaalin 12 kuukauden sijaan yrittäjä olisi siis joutunut maksamaan veroa 23 kuukauden ajalta, koska verovuosi määräytyy aina kalenterivuoden aikana päättyneiden tilikausien perusteella.

– Ongelma olisi ollut se, että progressiivisen tuloverotuksen vuoksi yrittäjän kokonaisverotus olisi voinut kiristyä. Nyt näin ei siis käy, johtaja Anna Lundén Suomen Yrittäjistä sanoo.

Lainvalmistelijat työ- ja elinkeinoministeriössä ja kansanedustajat ymmärsivät Suomen Yrittäjien viestittämän huolen ja reagoivat: Jatkossa kirjanpitolain mukaan liikkeen- ja ammatinharjoittaja saa yhä valita tilikautensa, jos tekee kahdenkertaisen kirjanpidon ja tilinpäätöksen.

– Nämä ovat mikrokokoiselle liikkeen- ja ammatinharjoittajalle jatkossa vapaaehtoisia. Ellei yrittäjä halua tehdä niitä, tilikausi on aina kalenterivuosi, Lundén sanoo.
– Tulevaisuudessa ei pitäisi olla syitä enää erotella, milloin kyse on liikkeen- ja milloin ammatinharjoittajasta.

Fakta: Mikä pääomalaina?

• Kun yhtiö on menettänyt oman pääomansa, sen pitää antaa kaupparekisteri-ilmoitus oman pääoman menettämisestä.
  • Jotta rekisteri-ilmoitukselta vältytään yritys voi pyytää pääomalainaa esimerkiksi yrityksen omistajilta. Näin saadaan yhtiö vakavaraiseksi.
  • Pääomalaina toimii erityisesti silloin kun pääoma on huvennut hetkellisesti. Näin käy helposti yrityksissä, joissa on pieni osakepääoma.
  • Omaksi pääomaksi tulkitsemisen kriteeristöön tulkinta-apua haetaan kansainvälisistä tilinpää-tösstandardeista (IFRS-kriteerit).

Lisätietoja:
johtaja Anna Lundén, Suomen Yrittäjät, p. 050 544 3928, anna.lunden@yrittajat.fi
johtaja Janne Makkula, Suomen Yrittäjät, p. 040 5812 472, janne.makkula@yrittajat.fi
veroasiantuntija Satu Grekin, p. 09 2292 2928, satu.grekin@yrittajat.fi