24.2.2011 klo 14:05

Komission ohjelmalla lisää tehoa EU:n yrittäjyyspolitiikkaan

EU:n komissio vahvistaa yrittäjyyspolitiikkaansa uusilla linjauksilla. EU:n komissio on päivittänyt niin sanottua Small Business Act –yrittäjyysohjelmaa, joka annettiin vuonna 2008. Ohjelmassa ehdotetaan neljääkymmentä uudistusta, joiden on määrä vahvistaa PK-yritysten toimintaympäristöä. Suomen Yrittäjät pitää yrittäjyysohjelman uusia linjauksia perusteltuina.

– Komissio uudistaa pienten ja keskisuurten yritysten rahoitusta ja julkisia hankintoja, edistää kansainvälistymistä ja sisämarkkinoiden toimivuutta sekä kannustaa uusien työpaikkojen luomista. Keskeistä on, että aktivoidaan ohjelman täytäntöönpano varsinkin jäsenmaissa, Suomen Yrittäjien EU-edustaja Antti Neimala sanoo.

Tähtäimessä Eurooppa 2020 –strategian toteutus

Small Business Act –ohjelma toteuttaa Eurooppa 2020 –strategiaa, joka on EU:n politiikan selkäranka. Pieniltä ja keskisuurilta yrityksiltä odotetaan kasvua ja uusien työpaikkojen synnyttämistä. Ohjelman toteutumisen seuranta on kytketty osaksi jäsenmaiden kilpailukykyraportointia. Suomen Yrittäjät arvioi, että tarkka raportointi on avain ohjelman tavoitteiden toteutumiselle.

– On tärkeää, että tavoitteiden etenemistä seurataan ja raportoinnista tehdään läpinäkyvää. Muuten voi käydä niin, että hyvillä tavoitteilla täytetty ilmapallo tyhjenee, Neimala kärjistää.

Julkisia hankintoja ja työmarkkinoita koskevat kirjaukset lieviä pettymyksiä

Yksi komission suosituksista on, että jäsenmaat panisivat täytäntöön julkisia hankintoja varten kootun Parhaiden käytäntöjen oppaan. Oppaan tarkoituksena on edistää PK-yritysten pääsyä julkisten hankintojen markkinoille. SY:n mielestä linjauksen olisi pitänyt olla vahvempi. Siinä olisi pitänyt edellyttää, että kaikki julkisen sektorin toimijat tekevät PK-yritysten tarpeet huomioon ottavat hankintastrategiat.

– Julkisen sektorin hankintapolitiikka on hakoteillä. Hankintojen keskittämisen sijaan tarvitaan pieniä ja keskisuuria yrityksiä ymmärtäviä linjauksia, jotka ottavat huomioon kansalaisten ja veronmaksajien tarpeet. Markkinoiden keskittyminen ei ole kenenkään etu, Neimala tähdentää.

Ohjelman tavoitteena on myös lisätä yrittäjyyttä ja kannustaa yrittäjiä työllistämään. Suomen Yrittäjien mielestä ohjelmassa olisi pitänyt linjata selkeästi tavoitteita työmarkkinajärjestelmän uudistamiseksi.

-Työmarkkinoiden rakennekysymykset ovat pitkälti jäsenmaiden käsissä. Silti olisi perusteltua, että EU linjaisi yhdeksi tavoitteekseen työelämää koskevan sääntelyn parantamisen. Sääntelyn pitäisi aina kannustaa työllistämiseen. Tänä päivänä pienet yritykset kokevat lainsäädännön lähinnä työllistämisen esteeksi. Näiden yritysten kyky työllistää paranee, kun säännöt sovitetaan työnantajayrittäjien ja henkilöstön tarpeisiin, Neimala tiivistää.

Lisätietoja:
EU-edustaja Antti Neimala, Suomen Yrittäjät, p. +32 47 601 2439