YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

16.5.2014 klo 16:32
Tiedote

Kuluttajansuojalaki muuttuu: varmista yritysnumerosi lainmukaisuus!

Kuluttajansuojalakia muutetaan 13.6.2014 alkaen. Muutokset perustuvat EU-direktiiviin. Uuden säännöksen mukaan elinkeinonharjoittaja ei saa käyttää tekemäänsä kulutushyödykesopimusta koskevassa puhelinasioinnissa palvelua, jonka käyttämisestä peritään kuluttajan liittymäsopimuksen mukaisen hinnan ylittäviä kuluja tai kuluja, jotka ylittävät liittymäsopimuksen mukaista hintaa vastaavan laskennallisen perushinnan. Laskennallinen perushinta on teleyritysten vähimmäishinnoitteluun ja markkinaosuuksiin perustuva hinta lisättynä 20 prosentilla.

Viestintävirasto laskee ja julkaisee ns. laskennallisen perushinnan vuosittain. Laskennallinen perushinta on 13.6.2014 alkaen 0,088 € / min.

Uusi sääntely merkitsee, että lisämaksullisten palvelunumeroiden käyttö on vastaisuudessa kielletty säännöksessä tarkoitettuun sopimusasiakkaiden puhelinasiointiin.

Puhelinasiointia kuluttajille tarjoavien yritysten pitääkin nyt varmistaa, että niiden käytössä olevien numeroiden asiakashinnoittelu täyttää lain vaatimukset.

– Toivomme tietysti, että myös teleoperaattorit ovat asiakkaiden suuntaan aktiivisia, tiedottavat muutoksesta ja kertovat, minkälaisia muutoksia mahdollisesti sopimuksiin täytyy tehdä. Osa teleoperaattoreista onkin jo antanut asiasta tiedotteita, Suomen Yrittäjien lainsäädäntöasioiden päällikkö Janne Makkula sanoo.

Minkälaista puhelinasiointia uusi säännös koskee?

Säännös koskee puhelinasiointia, jossa kuluttajat ovat yhteydessä yritykseen jo tehtyä sopimusta koskevassa asiassa. Käytännössä tällä tarkoitetaan kuluttajan puhelinyhteydenottoja, jotka koskevat esimerkiksi tehdyn sopimuksen:

  • peruuttamista, irtisanomista, purkamista
  • toimituksen viivästystä tai tuotteen virhettä
  • laskutusta

Kuitenkin lisäpalvelujen hankkimista koskevasta puhelinasioinnista voi veloittaa perushintaa suurempia kuluja, vaikka lisäpalvelu koskisikin aikaisemmin tehtyä sopimusta (esimerkiksi lentolipun ostanut kuluttaja hankkii lisäpalveluna paikan, jossa on enemmän jalkatilaa).

Minkälaista puhelinasiointia uusi säännös ei koske?

Enimmäishintasäännös ei sovellu, jos kuluttajan asia ei koske aikaisemmin tehtyä sopimusta. Tällaisista yhteydenotoista voi siis edelleen veloittaa perushintaa suurempia puhelumaksuja.

Säännös ei siten koske esimerkiksi tilanteita ns. tilausnumeroita, myyntinumeroita, numeroita, joista voi tiedustella tarjolla olevista tuotteista, palveluista tai aukioloajoista jne. Säännös ei myöskään sovellu, jos itse palvelua tarjotaan puhelimitse sopimuksen perusteella (esimerkiksi lakimiehen neuvontapalvelu).

Uutta säännöstä ei sovelleta lainkaan rahoituspalvelua tai -välinettä koskeviin sopimuksiin, kuten luotto- ja vakuutussopimuksiin.

Lisätietoa kuluttajansuojalakia koskevasta lakimuutoksesta löydät Finlexistä http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1978/19780038#L2P14

Avaa pop-up -ikkuna