25.9.2012 klo 08:30

Kuntien ei pidä tehdä bisnestä

Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Mikko Simolinna kehottaa pohtimaan, kuuluuko liiketoiminnan harjoittaminen kunnan tehtäviin.

Kuntien peruspalvelut ja niiden tulevaisuus ovat nousemassa kuntavaalien tärkeimmiksi teemoiksi. Kansalaisia huolettaa se, millä tavalla kunnat kykenevät suoriutumaan velvoitteistaan. Samaan aikaan monet kunnat kuitenkin yhtiöittävät toimintojaan systemaattisesti. Ne siis harjoittavat yritysten kanssa kilpailevaa liiketoimintaa. – Kaikkien kannattaisi nyt miettiä, kuuluuko liiketoiminnan harjoittaminen kunnan tehtäviin? Vai pitäisikö kuntien bisneksen sijaan keskittyä olennaiseen, eli peruspalveluista huolehtimiseen? Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Mikko Simolinna kysyi Joensuussa Suomen Yrittäjien kuntavaalikiertueella. Selkeiden pelisääntöjen tarpeellisuus korostuu kuntakokojen mahdollisesti kasvaessa. – Suurten kuntien yhtiöt aiheuttavat jo nyt merkittäviä ongelmia saadessaan etua muun muassa julkisista tuista, Simolinna huomauttaa. – Toimivan yrityksen ja yrittäjän näkökulmasta kunnan häärääminen samoilla markkinoilla ei ole millään tavalla oikeudenmukaista. Suomen Yrittäjien kuntavaalikiertue jatkuu keskiviikkona Mikkelissä. Kiertue päättyy 10.10. Vantaalle. Lisätietoja: puheenjohtaja Mikko Simolinna, Suomen Yrittäjät, p. 050 572 0449, ’); // –> elinkeinopoliittinen asiamies Tuomas Telkkä, Suomen Yrittäjät, p. 050 372 3397, ’); // –> www.yrittajat.fi/kunta