11.11.2015 klo 16:08

Kustannuskilpailukykypaketti on perusteltu kokonaisuus, mutta riskinä hintakilpailukyvyn heikkeneminen uudelleen

Luonnos hallituksen esitykseksi kustannuskilpailukykyä vahvistavista toimista julkistettiin tänään. Hallitus esittää lomarahaleikkausten lisäksi työlainsäädäntöön useita muutoksia, joilla yritetään parantaa Suomen kustannuskilpailukykyä. Suomen Yrittäjien mukaan hallituksen suunnitelmat kilpailukyvyn parantamiseksi ovat valtaosin oikeita.

Epävarmuutta aiheuttaa uudistusten epätasapaino: Työehtosopimusosapuolten sopimisvapautta koskevat rajoitukset olisivat voimassa vain kolme vuotta, mutta pakettiin sisältyvä muutosturvaa koskeva sääntely – irtisanotun oikeus työterveyshuoltoon ja koulutukseen – jäisi pysyväksi. Se lisää työnantajan kustannuksia.

– Sopimusvapauden rajoitusta yritetään todennäköisesti kompensoida ensi syksyn työehtosopimuskierroksella. Tähän sisältyy riski, että yksikkötyökustannukset kasvavat pitkällä aikavälillä, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Jussi Järventaus huomauttaa.

Luonnokseen sisältyvä vaikutusarvio lähtee siitä, että esitettävillä toimenpiteillä saavutettaisiin 38 000 uutta työpaikkaa.

– Arviossa ei kuitenkaan oteta uhkaa kustannusten lisääntymisestä riittävästi huomioon, Järventaus sanoo.

Työllistäville yrittäjille on tärkeää, että lomarahoista voisi edelleen sopia työsopimuksissa

Hallitus on ulottamassa lomarahan maksuvelvollisuuden vain uusiin, lain voimaantulon jälkeen tehtäviin työsopimuksiin. Tällöinkin työsopimuksissa voisi sopia siitä, että lomarahaa ei makseta. Yritysten, joiden ei nyt tarvitse maksaa lomarahoja, ei ehdotuksen mukaan tarvitse maksaa niitä tulevaisuudessakaan.

– Tämä oli Suomen Yrittäjien keskeisin tavoite valmistelussa, sillä maksuvelvollisuuden laajennus nostaisi yritysten kustannuksia ja vaikeuttaisi työllistämistä oleellisesti, Järventaus sanoo.

– Selkeintä kuitenkin olisi, että jatkovalmistelussa sääntely ulotettaisiin vain niihin tilanteisiin, joissa on työehtosopimusmääräyksiä lomarahasta. Se olisi mahdollista sekä juridisesti että teknisesti.

Kustannuskilpailukyky paranisi tehokkaimmin, jos paikallista sopimista laajennettaisiin

Suomen Yrittäjien mukaan tehokkain keino parantaa työllisyyttä ja yritysten kilpailukykyä olisi laajentaa paikallisen sopimisen mahdollisuuksia hallitusohjelman tavoitteiden mukaisesti lainsäädännöllä.
– Työpaikoilla tarvitaan laajemmat mahdollisuudet paikalliseen sopimiseen erityisesti yritysten kasvun edistämiseksi ja työllisyyden parantamiseksi, Järventaus korostaa.

Luonnos hallituksen esitykseksi kustannuskilpailukykyä vahvistavista toimista on nyt lähtenyt lausuntokierrokselle, minkä jälkeen se palaa valmisteltavaksi työryhmään työ- ja elinkeinoministeriöön. Suomen Yrittäjät on mukana valmistelussa. Lakimuutosten olisi tarkoitus tulla voimaan ensi kesänä, jos työmarkkinajärjestöt eivät pääse hallitusta tyydyttävään sopuun toimista kilpailukyvyn parantamiseksi.

Lisätietoja:
toimitusjohtaja Jussi Järventaus, Suomen Yrittäjät, p. 050 336 0015, jussi.jarventaus@yrittajat.fi
työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellstén, Suomen Yrittäjät, p. 09 2292 2940, harri.hellsten@yrittajat.fi