15.1.2015 klo 15:43

Kysely: Julkisen sektorin ostot kiinnostavat pk-yrityksiä – hankintamenettelyitä parannettava

Julkinen sektori on pienten ja keskisuurten yritysten kannalta kiinnostava ja haluttu asiakasryhmä. Pk-yritykset ovat jo tällä hetkellä aktiivisia julkisissa hankinnoissa. Ne ovat valmiita lisäämään panostuksiaan julkisiin hankintoihin, jos hankinnat järjestetään tarkoituksenmukaisemmin. Tiedot käyvät ilmi Suomen Yrittäjien tekemästä selvityksestä.

Suomen Yrittäjät selvitti, millaisia kokemuksia ja näkemyksiä pienillä ja keskisuurilla yrityksillä on julkisiin hankintoihin osallistumisesta. Selvityksen yli 600 pk-yrityksestä lähes 80 prosenttia totesi, että julkiset tilaajat ovat heille houkutteleva asiakasryhmä.

Selvitys tehtiin työ- ja elinkeinoministeriön tilauksesta. Sitä hyödynnetään tausta-aineistona julkisista hankinnoista annetun lainsäädännön uudistamisessa.

Monimutkaiset menettelyt, selvitysten laajuus ja liian suuret hankintakokonaisuudet pahimpia ongelmia

Pk-yritykset kokevat kyselyn mukaan kuitenkin paljon ongelmia julkisissa hankinnoissa. Yli 80 prosenttia yrityksistä oli kohdannut jonkinlaisia ongelmia hankinnoissa ja lähes sama määrä ilmoitti ongelmien myös estäneen joskus osallistumisen tarjouskilpailuihin. Pahimpia ongelmia ovat monimutkaiset menettelyt, vaadittujen selvitysten laajuus ja liian suuret hankintakokonaisuudet.

— Hankintaosaamisessa on puutteita sekä tilaajilla että yrityksillä. Yritykset, jotka käyttävät julkisten hankintojen asiantuntijapalveluita, saavat paremmin tietoa, kokevat vähemmän ongelmia ja menestyvät kilpailutuksissa, selvityksen päävastuullinen tekijä Jorma Saariketo sanoo.

— Aivan keskeistä on parantaa julkisten hankkijoiden markkinatuntemusta.

Saariketo toimii Varsinais-Suomen Yrittäjien hankinta-asiamiehenä.

Selvityksessä kävi ilmi, että alle 10 henkilöä työllistävät mikroyrityksetkin osallistuvat julkisiin hankintoihin hyvin jo nyt. Mikroyritysten antamien vastausten perusteella kaikkien pienimmät yritykset hyötyvät toisaalta kevyistä menettelyistä ja toisaalta kuitenkin avoimesta hankintojen kilpailuttamisesta.

Yrittäjien toive kilpailutuksiin: joustavaa, kevyttä ja yksinkertaista

Kyselyn perusteella on selvää, että julkisten hankintojen koko sääntelyjärjestelmä tulisi rakentaa mahdollisimman pienyrittäjäystävällisesti. Hankintojen liian suurta kokoa tulisi hallita toteuttamalla hankintoja pienempinä kokonaisuuksina, kuten uudistettu EU-sääntelykin edellyttää.

Pk-yritykset haluavat, että julkiset hankinnat pitää jatkossakin kilpailuttaa mahdollisimman laajasti. Esimerkiksi kansallisia kynnysarvoja ei haluta nostaa merkittävästi korkeammalle kuin nykyisin.

Pk-yritykset myös toivovat, että kansalliset menettelysäännöt olisivat hyvin joustavia, kevyitä ja yksinkertaisia. Yli 80 prosenttia vastaajista katsoi, että menettelysääntöjen selvä keventäminen kannustaisi pieniä ja keskisuuria yrityksiä osallistumaan useammin julkisiin tarjouskilpailuihin.

— Hankintalainsäädäntöä on pakko yksinkertaistaa reippaasti. Lainsäädännön taustalla olevat perusperiaatteet – avoimuus, tasapuolisuus, syrjimättömyys ja suhteellisuus – saadaan parhaiten esiin, kun sääntely karsitaan minimiin. Siten saadaan lisää joustavuutta mutta ei menetetä avoimuutta ja kilpailua, Suomen Yrittäjien varatoimitusjohtaja Antti Neimala korostaa.

Neimala toimii hankintalainsäädännön valmisteluryhmän jäsenenä.

— Se, että markkinat toimivat ja kannustavat pk-yrityksiä mukaan, on kaikkien yhteinen etu.

Lue koko selvitys tästä:

Lisätietoja: