YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

18.12.2019 klo 07:35
Tiedote

Kysely: Lähes puolet yrityksistä aikoo vähentää Postin asiakkuuttaan

36 prosenttia yrityksistä kärsi Postin marraskuisesta lakosta. 46 prosenttia yrityksistä aikoo vähentää Postin palveluiden käyttämistä. Tiedot käyvät ilmi tuoreesta Yrittäjägallupista.

Postin työntekijöiden lakko marraskuussa vaikutti isoon osaan Suomen pienistä ja keskisuurista yrityksistä: 36 prosenttia yrityksistä kertoi lakon aiheuttaneen vahinkoa yritykselle. 59 prosentille se ei aiheuttanut vahinkoa ja 5 prosenttia ei osannut sanoa.

Kyselystä käy ilmi, että lakko aiheutti monelle yritykselle suuria vahinkoja. Suurimmat vaikutukset tulevat kuitenkin Postille ja sen työntekijöille, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen toteaa.

Postin lakon vaikutuksia selvitti yrittäjiltä Kantar TNS Suomen Yrittäjien pyynnöstä. Kyselyyn vastasi 1007 yrittäjää eri puolilta Suomea.

Eniten haittaa koitui yli 10 henkilöä työllistäville yrityksille, joista yli puolet kertoi kärsineensä lakosta. Vähiten lakko haittasi yksinyrittäjiä, joista 27 prosenttia kertoi lakon aiheuttaneen heille vahinkoa.

Toimialoista Postin lakosta kärsi eniten teollisuus (52 %) ja vähiten palvelut (32 %). Palveluissakin kolmannes yrityksistä kertoi lakon haitanneen toimintaansa.

Yli neljännes yrityksistä siirsi jakelun toiselle jakeluyhtiölle

45 prosenttia vastaajista ei tehnyt Postin lakon takia muutoksia toimintaansa. 27 prosenttia siirsi toimintaansa digitaalisiin kanaviin ja saman verran yrityksistä siirsi jakelua muille yhtiöille. Kysymyksessä pystyi valitsemaan useamman vaihtoehdon.

46 prosenttia yrityksistä kertoi vähentävänsä jatkossa Postin palveluiden käyttöä. 36 prosenttia aikoo palauttaa asiakkuuden ennalleen. 17 prosenttia vastaajista ei osannut sanoa ja prosentti aikoo lisätä Postin käyttämistä.

– Lähes puolet yrityksistä aikoo siis vähentää yhteistyötään Postin kanssa ja vain runsaalla kolmanneksella asiakkuus palaa ennalleen. Mitä suurempi yritys, sitä enemmän asiakkuutta Postin kanssa aiotaan vähentää. Nämä ovat Postin kannalta järkyttäviä lukuja, Pentikäinen avaa kyselyn tulosta.

Pentikäinen toivoo kyselytulosten herättävän lakkoilijat.

– Postilakko on hyvä osoitus siitä, että lakko iskee usein pahimmin sen kohteena olevaan yritykseen ja sen henkilöstöön. Lakko on paras tapa sahata omaa oksaa, hän sanoo.

Näin kysyttiin

  • Yrittäjägallupin toteutti Kantar TNS Oy Suomen Yrittäjien toimeksiannosta.
  • Kyselyyn vastasi 1007 pk-yrityksen edustajaa.
  • Tutkimus toteutettiin monimenetelmätutkimuksena, jolloin osa vastaajista osallistui tiedonkeruuseen sähköpostikyselyllä ja osa Gallup Forum -internetpaneelin kautta.
  • Tiedot kerättiin joulukuun 2019 kahden ensimmäisen viikon aikana.

Lisätietoja:

Tutustu Yrittäjägallupiin Postin lakon vaikutuksista.
toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen, Suomen Yrittäjät, p. 040 504 1944, mikael.pentikainen @ yrittajat.fi

Avaa pop-up -ikkuna