29.9.2015 klo 13:21

Lomarahasta voitava sopia paikallisesti

Suomen Yrittäjien mukaan lomarahauudistus pitäisi rajata niihin tapauksiin, joissa on työehtosopimusmääräyksiä lomarahasta tai asiasta pitäisi saada sopia paikallisesti.

Hallituksen eilen julkistama aikomus ulottaa lomarahat niille aloille, joilla ei ole työehtosopimuksiin perustuvaa lomarahan maksamisvelvoitetta, koskisi arviolta 25 000 yritystä ja enimmillään 225 000 palkansaajaa. Velvoitteen ulkopuoliset yritykset saattavat tosin karkean arvion mukaan jo nyt maksaa lomarahoja vapaaehtoisesti noin kolmasosalle palkansaajista.

Uusi velvoite olisi merkittävä, noin neljän prosentin lisä työvoimakustannuksiin. Lisäkustannus kompensoituisi hallituksen esittämillä muilla toimilla osittain ja joissakin tapauksissa kokonaankin. Näitä ovat muun muassa loppiaisen ja helatorstain muuttaminen työpäiviksi, sairauslomakarenssipäivä ja yksityisen työnantajan sosiaaliturvamaksun alentaminen.

– Joka tapauksessa on selvää, että uuden velvoitteen piiriin joutuvilla aloilla ei saavutettaisi tavoiteltavaa viiden prosentin kilpailukykyhyppyä, vaan monissa tapauksissa kilpailukyky päinvastoin heikkenisi, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Jussi Järventaus sanoo.

Suomen Yrittäjien mukaan selkeintä olisi, että sääntely ulotettaisiin vain niihin tilanteisiin, joissa on työehtosopimusmääräyksiä lomarahasta.

– Jos lomarahasääntely kuitenkin halutaan ulottaa kaikkiin palkansaajiin ja yrityksiin, työntekijöillä ja yrittäjillä pitäisi olla mahdollisuus sopia keskenään parhaasta käytännöstä myös lomarahojen maksamisessa tai maksamatta jättämisessä tai muunlaisesta palkkausjärjestelystä, jos se sopii työntekijöille ja yrityksille paremmin, Järventaus sanoo.

Järventaus toteaa, että hallituksen esitykset työvoimakustannusten leikkaamiseksi parantaisivat kilpailukykyä koko talouden tasolla.

– Jos lomarahan maksuvelvollisuus rajattaisiin Suomen Yrittäjien ehdottamalla tavalla tai sen maksaminen olisi sovittavissa paikallisesti, kilpailukykyhyppäys saavutettaisiin laajasti koko yrityskentässä. Se lienee hallituksen alkuperäinen tavoite, Järventaus sanoo.

Katso laskelmia tästä: Lomarahan muuttaminen lakisääteiseksi ja tason leikkaus – lukumääriä ja kustannusvaikutukset.

Lisätietoja:
toimitusjohtaja Jussi Järventaus, Suomen Yrittäjät, p. 050 336 0015, jussi.jarventaus@yrittajat.fi
johtaja Janne Makkula, Suomen Yrittäjät, p. 09 2292 2951, janne.makkula@yrittajat.fi