30.8.2013 klo 17:59

Maltillinen palkkaratkaisu vaatii tuekseen palkanmuodostuksen rakennemuutoksen

— On hyvä, että työmarkkinoiden keskusjärjestöt ovat luomassa maahan maltillista palkkalinjaa lähivuosille. Se edesauttaa Suomen kustannuskilpailukyvyn palauttamista, joskin liian hitaasti. Näillä toimilla kestää useita vuosia, ennen kuin menetetty kilpailukyky on kurottu kiinni, sanoo Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Mikko Simolinna.

Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Mikko Simolinna:

Simolinnan mielestä suomalainen palkanmuodostuksen malli täytyykin rakentaa uudelta pohjalta.

— On siirryttävä järjestelmään, jossa palkat noudattavat nykyistä selvemmin yritysten palkanmaksuvaraa, tuottavuuden ja tuotteiden hintakehityksen muutoksen summaa. Se edellyttää mahdollisuutta poiketa työehtosopimusten määräyksistä paikallisesti sopien ja sovittaa siten työehto- ja palkkalinja yrityksen mahdollisuuksiin. Vain siten voidaan turvata kilpailukyky ja työllisyys kestävästi, Simolinna sanoo.

Keskusjärjestöjen olisi Simolinnan mielestä tullut tukea omilla kannanotoillaan paikallisen sopimustoiminnan lisäämistä.

— Viimeistään liittotasolla on nyt löydettävä keinot ottaa palkantarkistuksissa huomioon myös yrityskohtainen palkanmaksuvara. Suomen on pakko seurata niitä muutoksia, joita keskeisissä kilpailijamaissa on tehty eikä ajatella, että voimme selvitä yksin pitkälti suljetun talouden ajalta olevilla pelisäännöillä, Simolinna toteaa.

Mikko Simolinna p. 050 5720449

Jussi Järventaus p. 050 3360015