1.3.2007 klo 09:49

Matalapalkkatuki olisi tehokas tapa työllistää nuoria

Suomen Yrittäjät yhdessä Suomen Hotelli- ja Ravintolaliiton ja Suomen Kaupan liiton kanssa kannattaa työllistämistuen laajentamista alle 26-vuotiaisiin. Tuki on tehokas tapa työllistää nuoria.

Kokemukset ikääntyneiden työllistämistuesta eli 54 vuotta täyttäneiden matalapalkkatuesta ovat myönteisiä. Tuki on toiminut tavoitteidensa mukaisesti kannusteena ikääntyvän työvoiman työllistämisessä; sekä sen palkkaamisessa että työssä pysymisessä.

Tuen tavoite on jo nyt pitkälti toteutunut. Tuen piirissä on kaupassa sekä majoitus- ja ravitsemisalalla noin 12.000 palkansaajaa. Tukea on jo sen ensimmäisenä vuonna 2006 käytetty näillä aloilla arviomme mukaan 20 – 25 miljoonaa euroa.

Nuorten työllisyysastetta nostettava

Työllisyystilanne on keskimääräistä heikompi alle 26-vuotiailla. Matalapalkkatuen käyttö tulisi sen vuoksi laajentaa näihin nuoriin.

Erityistä huomiota olisi kiinnitettävä kouluttamattomiin nuoriin, jotka ovat vaarassa syrjäytyä työelämästä. Nuorten työllistämistukena toteutettava matalapalkkatuki tekisi tällaisten nuorten palkkaamisen työnantajille nykyistä houkuttelevammaksi ja loisi nuorille työ¬markki¬noille arviolta 2 000 -3 000 kokonaan uutta työpaikkaa. Nuoret saataisiin sitoutettua työelämään ja myös jatkossa kouluttautumaan.

Toisaalta nuorten työllistämistuki kannustaisi työnantajia myös kokoaikaistamaan alle 26-vuotiaiden osa-aikaisten työntekijöiden työsuhteita; arviolta noin 4 000 – 6 000 osa-aikaisessa työsuhteessa olevaa nuorta saisi kokoaikaisen työsuhteen.

Hienosäätöä tarvitaan

Lain toteuttamisessa on käytännössä tullut esiin yksittäisiä ongelmia. Laki ei nykyisellään huomioi riittävästi työehtosopimusten tarjoamia mahdollisuuksia tasoittumisjärjestelmien käyttöön. Tämä asettaa työnantajat eriarvoiseen asemaan riippuen siitä, miten työaika on yrityksessä järjestetty. Lakia tulisi muuttaa siten, että työnantaja on oikeutettu matalapalkkatukeen myös silloin, kun lain edellyttämä tuntimäärä (140) ja palkkasumma(900 – 2 000 €) toteutuvat keskimäärin käytetyllä tasoittumisjaksolla.

Pellervon taloudellisessa tutkimuslaitoksessa Pasi Holmin johdolla on selvitetty matalan tuottavuuden työn tukimallin ulottamista alle 26-vuotiaisiin. Tämä selvitys toimii järjestöjen yhteisen kannanoton pohjana.

LISÄTIETOJA:
• Toimitusjohtaja Guy Wires, Suomen Kaupan Liitto, p. 0500 403 772
• Toimitusjohtaja Timo Lappi, Suomen Hotelli- ja Ravintolaliitto SHR, p. 040 734 5549
• Ekonomisti Harri Hietala, Suomen Yrittäjät, p. 0500 789 906

Matalan tuottavuuden työn tukimallin laajentaminen alle 26-vuotiasiin, Pasi Holm, Pellervon taloudellisen tutkimuslaitoksen työpapereita n:o 91