28.8.2008 klo 12:00

Metsästysmatkailu tarvitsee yrittäjiä

Yrittäjät haluavat aloittaa uudelleen metsästyslupien myynnin ja markkinoinnin muutaman vuoden tauon jälkeen. Vastoin aiempaa käytäntöä yrittäjällä ei ole nyt mahdollisuutta olla mukana lupien myynnissä. Metsästyslupakäytäntö pitäisi ratkaista viimeistään seuraavaan metsästyskauteen mennessä, Suomen Yrittäjien johtaja Martti Pallari sanoo.

Metsästysmatkailuun liittyviä kysymyksiä pohditaan Rovaniemellä Yrittäjien ja Metsähallituksen yhteisessä seminaarissa. Metsähallitus otti lupamyynnin kokonaan itselleen vuoden 2005 alussa, jolloin Metsähallituksesta annettu uusi laki tuli voimaan. Lain perusteella metsästyslupien myöntämistä hallinnoi Metsähallitus ja käytännön myynnistä vastaa yksinomaan Villi Pohjola.

Pienet yritykset ovat perinteisesti huolehtineet monipuolisesti matkailijoiden majoitus-, ruokailu- ja ohjelmatarpeista. Näiden lisäksi useat yritykset ovat aiemmin hoitaneet myös metsästyslupien myynnin. Yrittäjien luvanmyynti vahvistaisi luontevasti asiakassuhteita metsästysmatkailijoihin, Martti Pallari korostaa.

– Metsästysmatkailu on kehittynyt erittäin hyvin erityisesti Lapissa. Osa tästä kehityksestä on pienten matkailuyritysten pitkäjänteisen työn tulosta. Yrittäjien mukanaolo myös lupamyynnissä vahvistaisi matkailua ja sen, että palvelutarjonta edelleen monipuolistuisi ja laatu pysyisi korkeana.

Lupakäytäntöön haetaan ratkaisua

Keskustelut metsähallinnon kanssa eivät kuitenkaan ole tähän mennessä johtaneet tulokseen. Pallarin mukaan Maa- ja metsätalousministeriö ja Metsähallitus ovat kuitenkin halukkaita jatkamaan keskusteluja Suomen Yrittäjien ja sen jäsenjärjestöjen kanssa lupakäytännön kehittämisestä.

Yrittäjät haluavat keskustella metsähallinnon kanssa myös suojeltujen alueiden hyödyntämisestä elinkeinotoiminnassa. Joustavien menettelytapojen löytäminen avaisi uusia mahdollisuuksia erilaisten suojeluohjelmien piirissä olevien alueiden käyttämiseen tinkimättä kuitenkaan suojeluohjelmien perimmäisistä tavoitteista. Yrittäjien oma valvonta sovittujen pelisääntöjen puitteissa saattaisi olla keino, jolla asiassa päästäisiin eteenpäin, Martti Pallari arvioi.

Metsähallituksen kilpaileva toiminta hiertää

Metsästyslupien hallinnoinnin lisäksi Metsähallituksella on varsin laajaa kaupallista tarjontaa esimerkiksi majoituspalveluiden osalta. Aivan vastaavia palveluja on tarjolla myös yksityisten yritysten toimesta. Suomen Yrittäjät haluaa kiinnittää Metsähallituksen huomiota siihen, että se kilpailee eräillä alueilla varsin voimakkaasti yksityisten yritysten kanssa. Yrittäjät näkisivät Metsähallituksen mieluummin julkisen vallan käyttäjänä toimintaedellytysten luojana kuin kilpailevana osapuolena.

Martti Pallarin mielestä kilpailuhäiriöitä voidaan välttää, jos asiasta olisi olemassa yhteinen tahto. Yhteistä tahtoa tarvitaan erityisesti siksi, että alalla toimivat yritykset ovat usein erittäin pieniä, sesonkivaihtelut ovat voimakkaita ja kysyntä joidenkin palvelujen osalta on erittäin ohutta.

Matkailupalvelujen monipuolistaminen ja laadun parantaminen edellyttävät Martti Pallarin mielestä lisääntyvää yhteistyötä pohjoisen toimijoiden kanssa. Luontevia yhteistyökumppaneita ovat mm. kunnat, metsähallinnon alue- ja piiriviranomaiset, TE-keskukset, yrittäjä- ja metsästäjäjärjestöt sekä ammatillista koulutusta antavat koulutuksenjärjestäjät. Ilman yhteistyötä esimerkiksi investointien ja koulutustarjonnan mitoittaminen ja ajoittaminen on hankalaa.

Lisätietoja: johtaja Martti Pallari, p. 0500 812 677, martti.pallari@yrittajat.fi

OnLine uutiset
toimitus@suomen.yrittajat.fi