14.3.2007 klo 13:17

Mikro- ja pienyritysten henkilöstön kehittämisessä koulutusorganisaatiot tarvitsevat ostopalveluita

Aikuiskoulutuskeskusten, ammattioppilaitosten ja ammattikorkeakoulujen tulisi lisätä keskinäistä yhteistyötään ja verkottumista, Suomen Yrittäjien varapuheenjohtaja Jarkko Wuorinen vaatii. Hänen mukaansa yhteistyöllä vältetään päällekkäisyyksiä ja karsitaan koulutuksen kustannuksia.

Aikuiskoulutuksessa on perustellusti otettu kohderyhmäksi ja painopistealueeksi mikro- ja pienyritysten henkilöstön osaamisen kehittäminen, Wuorinen sanoi Amiedun seminaarissa Helsingissä 14.3.2007.

Wuorisen mukaan jatkossa on panostettava mikro- ja pienyritysten henkilöstön täsmäkoulutukseen. Tällöin on huomioitava, että koulutusmuodot ja niiden sisällöt ovat yritysten tarvitsemia. Nykyisin kuitenkin vielä osin toimitaan niin, että huomioidaan koulutusten tuotekonsepteja tehtäessä liikaa koulutusorganisaation omat tarpeet, Wuorinen muistuttaa.

– Uusimuotoista koulutusta tarvitaan siksi, että globalisaatio ja kilpailun lisääntyminen vaativat pienyritysten henkilöstöltä jatkuvaa osaamisen kehittämistä.

Wuorisen mukaan koulutusorganisaatioiden on myös osattava reagoida yritysten nopeasti muuttuviin tilanteisiin ja tarpeisiin esimerkiksi tuotekehityksessä ja prototoiminnassa. Tämä edellyttää kuitenkin koulutusorganisaatioilta monipuolista ja ajankohtaista toimialan hallintaa.

– Usein asiantuntemusta kannattaa ostaa koulutusorganisaation ulkopuolisilta osaajilta. Nopeissa tilanteissa koulutuksen ostaminen yksityisiltä koulutuksen tarjoajilta on kannattavaa myös kustannusnäkökulmasta.

– Jatkossa koulutusorganisaatioiden kannattaisikin suunnata panoksia yhteistyöhön yksityisen koulutussektorin kanssa. Silloin voidaan säästää myös hallinnollisissa kustannuksissa ja suunnata voimavarat vahvemmin pienyritysten henkilöstön osaamisen kehittämiseen.

Lisätietoa: Suomen Yrittäjät, varapuheenjohtaja Jarkko Wuorinen, p. 050 537 6707

OnLine uutiset
toimitus@suomen.yrittajat.fi