10.5.2007 klo 09:34

Minna Sandström on Vuoden Nuori Yrittäjä Uudellamaalla

Nuoria yrittäjiä on palkittu kevään aikana Suomen Yrittäjien aluejärjestöjen toimesta eri puolilla Suomea. Uudenmaan Yrittäjät on valinnut Vuoden Nuoreksi Yrittäjäksi hoivakotiyrittäjä Minna Sandströmin.

Hakami Oy:öön kuuluvat Hoitokoti Tammikartano ja Tammikoti, jonka toiminnasta Sandström vastaa. Vuonna 1996 perustettu Hakami Oy tarjoaa Kirkkonummella yksityisenä hoitokotina kokonaisvaltaista hoivaa ja huolenpitoa vanhuksille ympäri vuorokauden.

Hoitokoti Tammikartanossa on 22 ja Tammikodissa 10 paikkaa, jotka ovat pääasiassa tarkoitettu vakituisille asukkaille, mutta myös lyhytaikaiset eli intervallipaikat ja päiväpaikat ovat mahdollisia. Asukkaalla on lisäksi mahdollisuus elää hoitokodissa elämänsä loppuun saakka ja Hakami Oy tarjoaa saattohoitoa asukkaan ja omaisten toiveet huomioiden. Myös ostopalveluna toteutettava geriatrian yksityislääkärin palvelut ovat mahdollisia.

Vakituisia työntekijöitä on tällä hetkellä 20 ja lisäksi yritys työllistää eri tilanteiden mukaan keikkatyöntekijöitä. Liikevaihto on yli 1,5 miljoonaa euroa. Hakami Oy:n kasvunäkymät ovat valoisat, väestön ikääntyminen lisää sosiaalipalvelujen kysyntää tulevaisuudessa yhä enemmän. Suunnitteilla onkin lisätä paikkoja.

Perhe on tärkeä

Minna Sandströmistä piti tulla sisustussuunnittelija, mutta toisin kävi. Ylioppilaaksi tulon jälkeen hän kävi lähihoitajakoulun ja jäi alalle. Muitakin töitä tuli välissä kokeiltua, mutta hoivatyö on lähinnä sydäntä. Ilman vahvaa perheen yhteistä toimintaa ei oltaisi nykyisessä tilanteessa. Luja tahto on tärkeää ja työskentely äidin Hannele Kaukosen ja isän Kari Kaukosen kanssa yhteisessä yrityksessä on antoisaa, Minna Sandström jatkaa.

Tällä hetkellä äiti ja tytär suorittavat yrittäjän ammattitutkintoa. Hakami Oy:n nimi tulee sekin perheenjäsenten etunimien ensimmäisistä tavuista. Minnan omaan perheeseen kuuluu yrittäjä-aviomies ja 11 kuukauden ikäinen tyttö.