23.5.2011 klo 08:54

Nuori yrittäjä -kilpailun voittajat palkittiin

Vuoden 2011 Valtakunnallisen Nuori yrittäjä -kilpailun voittajat on valittu. Tänä vuonna palkinnon saivat Katarina Helander (Taapero-päiväkodit Oy) Kirkkonummelta, Hannu Hämeenniemi (Pomarak Oy) Posiolta sekä orimattilalaiset Jussi Nenonen, Markku Nenonen, Lauri Paaso-Rantala ja Tuomo Paaso-Rantala (Perustava Oy).

Suomen Yrittäjien ja Yksityisyrittäjäin Säätiön vuosittainen Nuori Yrittäjä -palkinto jaettiin lauantaina 21.5.2011 Nuori Yrittäjä – Olet Tähti! -tapahtumassa Jyväskylässä. Voittajat saivat maineen lisäksi Yksityisyrittäjän Säätiön rahapalkinnot: Katarina Helander ja Hannu Hämeenniemi kummatkin 16 000 euroa ja Perustava Oy:n neljä osakasta kukin 4 000 euroa.

Taapero-päiväkodit Oy tarjoaa päivähoitopalveluja viidessä toimipisteessä

Katarina Helanderin yritys on Taapero-päiväkodit Oy, yksityisiä päivähoitopalveluita tuottava yritys, joka tarjoaa laajennettuja lasten päivähoitopalveluja viidessä toimipisteessä Kirkkonummella. Palvelevan päivähoidon lisäksi Taapero-päiväkodit tarjoaa lisäpalveluna iltahoitoa hoidossa oleville lapsille, koululaisten kesähoitoa liikuntapäiväkodissa ja on suunnittelemassa koulutustoimintaa alan yrityksille ja ammattilaisille.

Helanderin vuonna 2004 perustama yritys on erinomainen näyte siitä, että yksityisyritys voi samanaikaisesti sekä toimia kilpailukykyisesti että tuoda useita laadullisia parannuksia kunnan järjestelyvastuulla oleviin päivähoitopalveluihin. Taapero-päiväkodit Oy on onnistunut ratkaisemaan tyypilliset päivähoidon järjestämisen kipukohdat: hoitajia on riittävästi lapsien määrään nähden ja motivoitunut ammattitaitoinen henkilökunta on työhönsä sitoutunutta. Yrityksen palveluksessa on keskimäärin 24 työntekijää, ja sen liikevaihto on kuluvana vuonna noin miljoona euroa.

Pomarak Oy purkaa käytöstä poistettuja puhelinjoja

Posiolaisen Hannu Hämeenniemen maanrakennus- ja purkutyöyrityksen Pomarak Oy:n erikoinen toimiala on käytöstä poistettujen puhelinlinjojen purkaminen. Hämeenniemi on toiminut yrityksen jatkajana vuodesta 2002 lähtien. Yritys työllistää 20 työntekijää, ja sen liikevaihto on 2,4 milj. euroa.

Yritys on Suomen suurin linjojenpurkutyössä, ja sen menestyksen salaisuus on Hämeenniemen innovatiivisuus alan toimintojen ja työvälineiden kehittäjänä. Koska tehdasvalmisteista kalustoa ei ole tarjolla, on yritys suunnitellut ja kehittänyt purkutöihin soveltuvan kaluston itse. Menestyksen takana on osaava henkilökunta, ja merkillepantavaa on nuoren yrittäjän lähteminen erityistyöhön ilman ammattikoulutusta ja aiempaa työkokemusta.

Perustavan vahva valusokkeli – paikalla valettu betoniperustus

Vuodesta 2007 toimineen orimattilalaisen Perustava Oy:n palveluna on paikalla valettavien betoniperustusten toimittaminen pääasiassa pientalojen rakennuskohteisiin. Yritys on hyvä esimerkki innovatiivisuuden ja kovan työnteon merkityksestä yritystoiminnassa, ja se on osoittanut, että yrittämisen innolla on mahdollista menestyä nopeastikin.

Perustavan menestys on syntynyt neljän nuoren miehen halusta tehdä asioita totutusta poikkeavalla tavalla. Kaksi veljesparia Jussi ja Markku Nenonen sekä Lauri ja Tuomo Paaso-Rantala perustivat yhdessä yrityksen, joka on soveltanut ja tuotteistanut rakennusalalla perinteisiä työ- ja toimintatapoja uudella tavalla. Perustava on kehittänyt tuoteideaansa vastaamaan asiakkaiden tarpeita.

Omistajiensa lisäksi yritys työllistää 22 henkeä, ja sen liikevaihto on yli 3 milj. euroa.

Alueellinen ja valtakunnallinen kilpailu

Kaksivaiheinen Nuori yrittäjä -kilpailu järjestettiin 14. kerran. Suomen Yrittäjien ja Yksityisyrittäjäin Säätiön järjestämässä kilpailussa nuorena yrittäjänä pidetään palkinnon jakovuonna enintään 35 vuotta täyttänyttä yrittäjää. Hänen perustamansa yrityksen on tullut toimia vähintään kolme vuotta jakovuoteen 2011 mennessä, ja sen tulee työllistää omistajansa lisäksi vähintään yksi henkilö. Yrityksellä on jatkuvan menestymisen edellytykset ja talous kunnossa.

Yrityksen nuoren jatkajan on tullut johtaa yritystä vähintään kolme vuotta omistajan- tai sukupolvenvaihdoksen jälkeen siten, että hänen oman panoksensa yrityksen liiketoiminnan tuotteiden tai palvelujen uudistamisessa on oltava merkittävä.

Paikallisyhdistykset tekivät ehdotuksensa alueellisiin kilpailuihin, joiden voittajat palkittiin 1500 euron stipendillä. Valtakunnallisesta palkinnosta kilpailivat alueiden voittajat.

Lisätietoja:

Katarina Helander, Taapero-päiväkodit Oy, p. 050 919 2517, katarina@taaperot.fi Hannu Hämeenniemi, Pomarak Oy, p. 040 723 5764, hannu.hameenniemi@pomarak.inet.fi Markku Nenonen, Perustava Oy, p. 044 361 2499, markku.nenonen@perustava.fi Raija-Liisa Konkola, Suomen Yrittäjät, p. 09 2292 2952, 050 500 3219, raija-liisa.konkola@yrittajat.fi Pirjo Lehto, Yksityisyrittäjäin Säätiö, p. 09 698 7883, 0500 311 930, pirjo.lehto@yksityisyrittajainsaatio.fi

>> Aiempina vuosina palkitut