13.5.2007 klo 11:45

Nuoria yrittäjiä palkittiin kymmenennen kerran

Suomen Yrittäjät ja Yksityisyrittäjäin Säätiö ovat jakaneet kymmenennen kerran valtakunnallisen Nuori Yrittäjä -kilpailun palkinnot. Yksityisyrittäjäin Säätiön antama palkintosumma on yhteensä 40 000 euroa.

Vuoden 2007 palkittuja nuoria yrittäjiä ovat Saku Hautala Datavelhot Oy:stä Salosta, Jouko Juvonen ja Jere Räisänen Sähköpalvelu Elcoline Ky:stä Varkaudesta sekä Olli Mäkinen Moto-Olli Oy:stä Laitilasta.

Kilpailun sääntöjen mukaisesi palkitut ovat enintään 35-vuotiaita ja luoneet itse yrityksensä. Palkittujen yritykset ovat kannattavia, voimakkaasti kasvavia ja niiden kasvunäkymät ovat hyvät. Palkittuja valittaessa korostettiin heidän yrittäjäominaisuuksiaan – rohkeutta, ideointikykyä ja monipuolisuutta.

Suomen Yrittäjät ja Yksityisyrittäjäin Säätiö ovat palkinneet kymmenen vuoden aikana yhteensä 31 nuorta yrittäjää 27 yrityksestä.

Saku Hautala, Datavelhot Oy, Salo

Saku Hautala perusti Datavelhot Oy:n vuonna 2000, 25-vuotiaana. Hän on hankkinut kaupallista ja tietoteknistä peruskoulutusta. Yhtiön toukokuussa päättyvän tilikauden liikevaihdoksi muodostuu 1,8 miljoonaa euroa ja yrityksen kannattavuus on erinomainen.

Voimakkaasti kasvanut yritys työllistää Helsingissä, Salossa ja Turussa yhteensä 24 työntekijää, joista suurin osa työskentelee vaativissa testaus- ja tuotekehitystehtävissä. Suurimmat asiakkaat ovat matkapuhelimien valmistajia sekä
teleoperaattoreita, joille Datavelhot Oy tarjoaa erimuotoisia alihankintapalveluita ja tuotekehitystä.

Yrityksen menestyksen takana on pätevä ja työssään viihtyvä henkilöstö, laadukas työnjälki, pitkät asiakassuhteet sekä realistinen näkemys ohjelmistoprosessista ja alan markkinoista. Markkinoinnissa ja rekrytoinnissa korostetaan velhohenkisyyttä. Datavelhot tekevät asiakkailleen taikojaan pyytämättä.

Saku Hautalan oma yrittäjyys on muutosvaiheessa, kun hän myi yrityksensä toukokuun alussa oululaiselle ohjelmistotalolle Sysart Oy:lle. Hautala uskoo, että yhteenliittymä on enemmän kuin osiensa summa. Kykenemme näin vahvistamaan asemiamme merkittävänä testauspalveluiden tuottajana. Saku Hautala jatkaa uudessa yrityksessä Etelä-Suomen liiketoimintojen johtajana ja on yrityksen pienosakas.

Saku Hautalaa ehdottivat kilpailuun Salon Yrittäjät ja Varsinais-Suomen Yrittäjät.

Jouko Juvonen ja Jere Räisänen, Elcoline Ky, Varkaus

Yhtiökumppanit Jouko Juvonen ja Jere Räisänen perustivat yrityksensä vuonna 2002. Juvonen oli tuolloin 21-vuotias ja Räisänen 19-vuotias. Sähköpalvelu Elcolinen tärkeimmät tuotteet ovat sähkö- ja automaatioasennukset sekä testaus- ja käyttöönottopalvelut.

Yrityksen 2,3 milj. euron liikevaihdosta yli 90 prosenttia koostuu palveluiden myynnistä. Yritys on erikoistunut räjähdysvaarallisten tilojen asennuksiin, joissa se on saanut vahvan jalansijan palvellen asiakkaitaan kokonaisvaltaisesti suunnitelmista käyttöönottoon. Elcoline myy paljon palveluitaan petrokemian teollisuuteen, jossa lupakäytännöt ovat tarkkoja ja asennukset säädeltyjä. Yritys on kasvanut voimakkaasti parin viime vuoden aikana. Myös kasvunäkymät ovat hyvät niin Skandinaviassa, Euroopassa kuin Venäjällä. Henkilöstöä yrityksessä on 40.

Jouko Juvonen on koulutukseltaan automaatioinsinööri. Jere Räisänen on voimasähköasentaja ja hän viimeistelee insinööriopintojaan. Myös henkilökunta on pääosin nuorta, koulutettua ja kielitaitoista.

Jouko Juvosta ja Jere Räisästä esitti valtakunnalliseen Nuori yrittäjä -kilpailun Savon Yrittäjät.

Olli Mäkinen, Moto-Olli Oy, Laitila

Metsäkoneenkuljettajaksi ja metsäkoneasentajaksi kouluttautunut Olli Mäkinen perusti yrityksensä Moto-Olli Oy:n Laitilaan vuonna 1998, 23-vuotiaana. Yritys on erikoitunut metsäkoneurakointiin. Palveluja ovat puunkorjuu, uusiutuvan energian hankinnan eri työvaiheet, energia- ja jätepuun murskaus sekä kuljetuspalvelut.

Moto-Olli Oy on voimakkaasti kasvava yritys. Kasvukeinoina ovat hyvä konekanta ja nykyaikainen teknologia. Uudella konekannalla on pysytty vastaamaan tehokkuusvaatimukseen, joka on edellytyksenä kotimaisen puutavaran ja energian käytön lisäämisessä. Kilpailuetuna ovat suuret volyymit. Puunkorjuussa kasvu on maltillisempaa, energiapuolella voimakasta. Yrityksen liikevaihto on 3,5 milj. euroa ja henkilökuntaa yrityksessä on 13.

Mittavat investoinnit tuovat mukanaan riskejä, mutta yrityksessä on pidetty huolta jokaisen koneen, laitteen ja toiminnan osa-alueen kannattavasta liiketoiminnasta. Moto-Olli Oy tuottaa palveluja oman talousalueen lisäksi maan eri puolilla.

Olli Mäkistä ehdotti kilpailuun Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry.

Valtakunnallisessa Nuori Yrittäjä -kilpailussa 2007 on palkittu Jouko Juvonen (vas.), Olli Mäkinen, Saku Hautala ja Jere Räisänen. Suomen Yrittäjät ja Yksityisyrittäjäin Säätiö ovat palkinneet nuoria yrittäjiä vuodesta 1998 ja yhteensä kymmenen vuoden aikana 31 yrittäjää 27 yrityksestä.

Lisätietoja
Suomen Yrittäjät, tiedotuspäällikkö Raija-Liisa Konkola, p. (09) 2292 2952, 050 5003219
Yksityisyrittäjäin Säätiö, asiamies Pirjo Lehto, p. (09) 698 7883

Sähköpalvelu Elcoline Ky, Jouko Juvonen ja Jere Räisänen, p. 0400 422 466,