21.10.2011 klo 12:24

Nuorten syrjäytymisen estämiseen tarvitaan vaikuttavia keinoja

Suomen Yrittäjät esittää syrjäytymisvaarassa olevien nuorten palkkaamisen radikaalia helpottamista. Järjestön Seinäjoen-liittokokouksen mielestä nykyiset palkkaamisen keinot ovat osoittautuneet tehottomiksi, koska maassa on jatkuvasti vähintään 40 000 vain peruskoulun varassa olevaa nuorta yhteiskunnan ulkopuolella.

Suomen Yrittäjien liittokokouksen kannanotto:

Suomen Yrittäjien mielestä Suomella ei ole työikäisen väestön vähentyessä varaa jättää näin suurta määrä nuoria ihmisiä työelämän ja yhteiskunnan ulkopuolelle. Nuorten syrjäytymistä on yritetty vähentää vuosikaudet, mutta toimet ovat olleet varovaisia ja vaikuttavuudeltaan heikkoja.

Yritykset ovat kuitenkin halukkaita tarjoamaan syrjäytymisvaarassa oleville nuorille sekä oppisopimustyötä että muuta työssä ammattiin oppimista, mikäli palkkausta ja työsuhdeturvaa koskevia sääntöjä muutetaan.

Yrittäjäjärjestön mielestä palkasta pitäisi voida sopia vapaasti työsuhteen alkuvaiheessa, kun yritys ottaa töihin täysin työkokemusta ja koulutusta vailla olevan henkilön. Myös koeaikaa ja määräaikaista työsopimusta koskevia sääntöjä olisi lievennettävä. Palkan lisäksi tällaisen nuoren toimeentulo tulisi varmistaa hänelle maksettavalla henkilökohtaisella palkkatuella. Suomen Yrittäjien ehdottama palkkauksen sopiminen vapaasti ei ole täysin uusi keino, sillä tämä mahdollisuus on kirjattu joihinkin työehtosopimuksiin.

Suomen Yrittäjät muistuttaa, että pienet yritykset ovat palkansaajille tehtyjen kyselytutkimusten mukaan hyviksi koettuja työpaikkoja, jotka pitävät kiinni työntekijöistään.

Palkkaussääntöjä ja työsuhdeturvaa koskevia sääntöjä helpottamalla yritykset ovat valmiita tarjoamaan kaksinkertaisen määrän työssä oppimisen paikkoja nuorille, yrittäjäjärjestö arvioi.

Fakta

• Suomessa on 40 000 alle 30-vuotiasta, jotka eivät ole hankkineet itselleen koulutusta peruskoulun jälkeen ja ovat työelämän tai yhteiskunnan ulkopuolella.
  • Työvoiman ulkopuolella olevia 15–29-vuotiaita, jotka eivät opiskele eivätkä hae töitä, on kaikkiaan vajaat 60 000 (57 000 v. 2008): Luvussa on mukana myös peruskoulun jälkeisen tutkinnon suorittaneita.
  • Työttömiä nuoria, eli sellaisia, jotka kuitenkin hakevat töitä, on lisäksi 52 000: Luvussa on mukana myös peruskoulun jälkeisen tutkinnon suorittaneita.
  • TEM:n raportin mukaan työvoiman ulkopuolella olevilla nuorilla miehillä (18–29 v.) verotuksesta ilmenevät vuositulot ovat vain 1500–2000 euron luokkaa.

Lisätietoja:

Suomen Yrittäjät