7.1.2015 klo 12:02

On parempi nostaa arvonlisäveron liukuvaa alarajahuojennusta kuin yleistä alv:n alarajaa

Suomen Yrittäjät ajaa arvonlisäveron alarajan huojennusalueen korotusta 50 000 euroon, ei yleisen alv-velvollisuusrajan korotusta nykyisestä 8500 eurosta. Miksi näin?

Suomen Yrittäjät on ehdottanut, että arvonlisäveron haitallisia vaikutuksia työvoimavaltaisille pienyrittäjille kompensoitaisiin nostamalla liukuvan alarajahuojennuksen katto nykyisestä 22 500 eurosta 50 000 euroon.

Alarajahuojennusta sovelletaan, kun yrityksen liikevaihto ylittää pakollisen alv-rekisteröitymisen 8500 euron alarajan, mutta jää alle 22 500 euron. Pienyrittäjä on tällöin normaalisti arvonlisäverovelvollinen myynneistään. Yrittäjä saa kuitenkin tällä liikevaihtovälillä osan maksamastaan verosta takaisin asteittain poistuvalla vähennyksellä. Liukuvalla alarajahuojennuksella pienennetään verorasitusta, joka aiheutuu pienimmille yrityksille verollisen toiminnan rajan ylittämisestä. Liukuva alarajahuojennus otettiin aikanaan arvonlisäverolakiin Suomen Yrittäjien ehdotuksesta.

Sen sijaan Suomen Yrittäjät ei esitä muutoksia yleiseen alv-velvollisuuden 8 500 euron liikevaihtorajaan. Alarajan nostolla voisi olla kielteisiä kilpailuvaikutuksia erikokoisten yritysten välillä. Jos pienyrittäjä kilpailee täysin ilman arvonlisäveroa esim. 1-2 henkeä työllistävän yli 50 000 euron liikevaihdon yrityksen kanssa, tämä heikentää työllistävän pienyrityksen mahdollisuutta kilpailla samoista töistä. Se ei kannusta kasvattamaan yritystä eikä tarjoamaan työpaikkoja. Käytännössä pienempi palveluyritys voisi hinnoitella työnsä jopa noin neljänneksen edullisemmin kuin veroa tilittävä yritys. Ei ole hyvä luoda arvonlisäveroon liittyviä kasvuesteitä yrityksille, jotka muuten olisivat valmiita työllistämään, mutta esim. veroedun menetyksen vuoksi eivät sitä ehkä tekisi. Asteittain alenevan huojennusalueen korotuksella 22 500 eurosta 50 000 euroon ei sen olisi tällaisia vaikutuksia. Liukuen poistuva huojennus on siksi kannatettavampi.

Uudistus koskisi noin 60 000 yrittäjää

Liukuvan alarajahuojennuksen nosto 50 000 euroon koskisi noin 60 000 yrittäjää ja keventäisi näiden alv-taakkaa noin 70 miljoonalla eurolla. Yleinen alarajan korottaminen olisi sen sijaan merkittävästi kalliimpi. Alarajan nosto 50 000 euroon maksaisi arviomme mukaan noin 350 miljoonaa euroa. Jos siihen liitettäisiin vielä liukuva poistuma tai muu kohdennus vain pieniin, ehdotus olisi todennäköisesti nykyisissä talousoloissa mahdoton. Kustannus olisi huomattavan korkea, vaikka raja nostettaisiin vastaavalla tavalla 30 000 euroonkin.

Euroopan unionin alv-direktiivi rajoittaa myös kansallista päätösvaltaamme tässä kysymyksessä. Asteittain poistuva huojennus on säädettävissä kansallisesti, kun taas yleisen alv-velvollisuuden rajan muuttaminen vaatisi EU:n lupaa.
Osa EU-maista neuvotteli unioniin liittyessään luvan korkeampaan verollisen toiminnana alarajaan kuin alv-direktiivi sallii. Tällaisia rajoja, jotka ovat myös yleensä olleet noissa maissa voimassa jo unioniin liittymishetkellä, ei voi sellaisenaan siirtää muihin maihin.

Lisätietoja:
johtaja Anna Lundén, p. 09 2292 2937, anna.lunden@yrittajat.fi