26.8.2015 klo 15:54

Paikallisen sopimisen lisääminen auttaisi Suomea ylös talousahdingosta

Suomi ei ole päässyt muun euroalueen elpymisvauhtiin. Suhdannetilanteen ja talouden rakenteellisten ongelmien vuoksi Suomen talouskasvu on ollut lähes 10 vuotta pysähdyksissä. Työttömyys on ollut jatkuvassa kasvussa.

Tästä ahdingosta on mahdollista nousta. Nopeasti vaikuttava keino on muuttaa lainsäädäntöämme siten, että tehdään mahdolliseksi kaikissa yrityksissä ja kaikilla työpaikoilla sopia työehtosopimuksesta poikkeavista järjestelyistä yhdessä henkilöstön ja työnantajan kesken.

Kuten Suomen kilpailijamaiden (erityisesti Saksan) esimerkit osoittavat, paikallisen sopimisen lisääminen parantaa työllisyyttä ja vähentää työttömyyttä. Paikallinen sopiminen lisää työntekijöiden ja yrittäjien mahdollisuutta vaikuttaa omiin asioihinsa yritystasolla yhteisesti sopien. Tällöin voidaan parhaimmillaan välttää työnantajan yksipuoliset toimenpiteet kuten lomautukset ja irtisanomiset.

Tällä hetkellä työmarkkinat joustavat työttömyyteen. Se on huono sekä työttömäksi jäävälle että koko yhteiskunnalle. Siksi on tärkeä etsiä muita jouston elementtejä. Työpaikkakohtaisesti räätälöidyillä palkkaus-, työaika- ja muilla ratkaisuilla voidaan päästä osuvimmin ja nopeimmin vaikuttaviin muutoksiin. Nämä ratkaisut ovat myös osapuolten kannalta pehmeämpiä, koska ne on sovittu yhteisymmärryksessä työpaikan osapuolten kesken.

>> Lue tästä, mitä paikallinen sopiminen on.

Lisätietoja:
toimitusjohtaja Jussi Järventaus, Suomen Yrittäjät, p. 050 336 0015, ’); // –>
johtaja Janne Makkula, Suomen Yrittäjät, p. 09 2292 2951, janne.makkula@yrittajat.fi