7.5.2013 klo 14:52

Päivittäistavarakaupan kilpailuvalvonnan tehostaminen on perusteltua

Suomen Yrittäjien mielestä on perusteltua parantaa tavarantoimittajien mahdollisuuksia saada tuotteitansa kaupan valikoimiin tasapuolisin ja kohtuullisin ehdoin. Tämä toimii pienten yritysten ja kuluttajien eduksi.

Eduskunnan talousvaliokunta antoi tänään mietinnön, jossa puolletaan päivittäistavaran määräävän markkina-aseman sääntelyä hallituksen esityksen mukaisesti. Jatkossa päivittäistavarakaupan ketju olisi määräävässä markkina-asemassa, jos sen valtakunnallinen markkinaosuus on vähintään 30 prosenttia. Nykyisillä markkinaosuuksilla sääntely koskisi sekä S- että K-ryhmiä, joilla on yhteensä noin 80 prosentin osuus Suomen päivittäistavarakaupan markkinoista.

– Talousvaliokunta teki tänään linjakkaan ratkaisun, kuten maa- ja metsätalousvaliokunta teki jo aiemmin. Valiokunnat katsoivat, että päivittäistavarakaupan markkinoiden toimintaa pitää parantaa viranomaisvalvontaa lisäämällä, johtaja Antti Neimala Suomen Yrittäjistä sanoo.

Talousvaliokunta katsoo, että kilpailuviranomaisen pitää selvittää lain valvonnassa muun muassa kanta-asiakasjärjestelmien asianmukaisuutta.

– Tämä on perusteltua erityisesti silloin, kun alennukset myönnetään kolmannen osapuolen toimipaikoissa, Neimala sanoo.

Lakimuutoksella edistetään tervettä kilpailua ja tehostetaan poikkeuksellisen keskittyneen päivittäistavarakaupan kilpailuvalvontaa.