25.6.2008 klo 15:50

Palvelusetelityöryhmän esityksessä paljon hyvää

Suomen Yrittäjät pitää palvelusetelien käyttöalan laajentamista sosiaali- ja terveyspalveluissa pohtineen työryhmän tekemiä esityksiä hyvinä. Erityisen tyytyväisiä ollaan työryhmän esitykseen, jonka mukaan palveluseteleitä voisi käyttää palveluhankintoihin myös oman kunnan rajojen ulkopuolella. Tämä luo aiempaa parempia edellytyksiä yritysten uudelle palveluntuotannolle, monipuolistaa palvelutarjontaa ja lisää siten myös palveluiden käyttäjän valinnanvapautta. Työryhmän esitystä palvelusetelien käytön ja asiakasmaksulain kytköksen purkamisesta voidaan niin ikään pitää erinomaisena.

– Jo palvelusetelien käyttöä sosiaali- ja terveyspalveluissa koskevan säännöstön kokoaminen omaksi laikseen on merkittävä parannus nykytilanteeseen. Toisaalta on muistettava, että pelkkä mahdollistava laki ei itsessään monipuolista palvelurakenteita. On edelleen kunnista itsestään kiinni miten laajasti ne haluavat lähteä järjestämisvastuullaan olevaa palveluntuotantoaan selkeyttämään ja tehostamaan sekä hyödyntämään yksityisten palveluntarjoajien osaamista ja resursseja. Joka tapauksessa palvelusetelikäytäntöjen selkeyttäminen antaa siihen nyt aiempaa paremmat mahdollisuudet, arvioi kehittämispäällikkö Janne Pesonen Suomen Yrittäjistä.

Suomen Yrittäjien mukaan palveluseteli on hyvä väline erityisesti palveluiden asiakas- ja markkinalähtöisyyden parantamiseksi. Palveluiden laatua, saatavuutta ja kustannustehokkuutta pystytään kehittämään tehokkaasti, koska palveluita tuottaa ja tilaa useampia eri tahoja. Palvelusetelijärjestelmässä tilaajina toimivat yksittäiset asiakkaat ja asiakkaiden valittavana on useampia palveluntuottajia.

Lisätietoja:
Suomen Yrittäjät, kehittämispäällikkö Janne Pesonen GSM 040 837 2170