28.4.2010 klo 12:53

Pankkien palvelumaksujen erot kaventuneet

Pankkien palvelumaksuissa on Suomen Yrittäjien tekemän selvityksen mukaan edelleen suuria eroja. Kalleimman pankin listapalveluiden kustannukset olivat pahimmillaan yli 2,5- kertaiset edullisimpaan pankkiin verrattuna. Listahintaisiin palveluihin verrattuna pankkien tarjoamat palvelupaketit olivat selvityksen mukaan selvästi edullisemmat. Palvelupakettien käyttö osoittautui 12 – 64 % saman pankin listahintoja edullisemmaksi. Pankkien keskinäiseen edullisuuteen ja palvelupakettien käytön kannattavuuteen vaikuttaa se, mitä pankkipalveluita ja kuinka paljon yritys käyttää.

Vuodesta 2009 eräiden palveluidensa listahintoja ovat korottaneet Nordea, OP-Pohjola ja Ålandsbanken. Sitä vastoin Aktian päiväkassan laskennan hinnoittelun muutos vähentää esimerkkiyritysten kustannuksia Aktian palveluissa huomattavasti edellisvuoteen verrattuna.

Tänä vuonna eniten listapalveluiden hinnat ovat nousseet Ålandsbankenissa, esimerkeissä ilman e-laskupalveluita 54 – 77 %. Vastaavissa tapauksissa kustannukset Nordean palveluista kasvoivat 2 – 3 % ja OP-Pohjolan palveluista 9 – 15 %. Esimerkeissä, joissa e-laskupalvelu otettiin lisäpalveluna pankeilta, kustannusten prosentuaalinen nousu on selvästi vähäisempää. Ålandsbankenin palveluiden kustannusten nousu esimerkkiyrityksille johtuu pääasiassa saapuvien maksujen hinnoittelun muutoksista. Ålandsbankenin saapuvien maksujen hinnoittelu on aikaisemmin ollut poikkeuksellisen edullinen muihin pankkeihin verrattuna. Palvelumaksujen merkittävästä noususta huolimatta Ålandsbanken säilyy kolmessa selvityksen neljästä esimerkkitapauksesta edullisimpien pankkien joukossa. Yhdessä esimerkkitapauksessa Ålandsbanken on esimerkkiyritykselle vertailluista pankeista toiseksi kallein.

Suomen Yrittäjien tekemään pankkipalvelumaksujen vertailuun osallistuivat tänä vuonna Nordea, OP-Pohjola, Sampo Pankki, Aktia, Handelsbanken, Nooa Säästöpankki, Suupohjan Osuuspankki, Tapiola Pankki ja Ålandsbanken. Selvityksessä esiintyvät listahinnat ovat 4.1.2010 voimassa olleita hintoja. Osalla pankkiryhmistä hinnat ovat ohjeellisia ja vaihtelevat paikallispankeittain.

Selvityksessä on kerätty tiedot muun muassa päiväkassan laskennan, saapuvien ja lähtevien maksujen, e-laskutuksen, pankki-, Debit- ja luottokorttimaksujen sekä verkkopankki- ja pankkiyhteysohjelmien kustannuksista. Pankkeja vertailtaessa yrityksen on syytä ottaa palvelumaksujen rinnalla huomioon lainanhoitokulut ja sijoittamisesta koituvat kulut.

Pankkien palvelumaksut 2010

Lisätietoja: