1.10.2011 klo 18:00

Parhaat työllisyyseväät puuttuvat keskusjärjestöpöydästä

Työmarkkinakeskusjärjestöjen neuvottelupöydästä näyttävät puuttuvan tärkeimmät asiat, jotka loisivat yrittäjille lisää mahdollisuuksia työllistää ja pitäisivät työpaikkoja Suomessa. Tämä on paha puute, sillä yrittäjät ovat työllisyyden suhteen avainasemassa, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Jussi Järventaus sanoi puhuessaan Kiteen Yrittäjien 60-vuotisjuhlassa.

Suomi tarvitsee työmarkkinoiden rakennemuutoksen, jota keskusjärjestöt voisivat omilla linjauksillaan tukea. Suomeen tarvittaisiin nykyistä oleellisesti laajemmat mahdollisuudet paikalliseen sopimiseen tavalla, joka samalla säilyttää työntekijän turvan. Tällainen keino on työehtosopimuksiin otettavat Saksan mallin mukaiset ns. avaamislausekkeet, jotka antavat mahdollisuuden paikallisesti sopien poiketa työehtosopimusten määräyksistä. Saksassa malli on Järventauksen mielestä edesauttanut hyvää työllisyyskehitystä ja ollut siten palkansaajille hyödyllinen.

Vaikka maltillisen palkkalinjan tavoitteleminen on sinänsä järkevää, vanhaan keskitettyyn työmarkkinamalliin ei pitäisi palata. Yhden toimialan sisälläkin yritysten palkanmaksuvara vaihtelee niin suuresti, että ainoa kestävä tie kilpailukyvyn ja työllisyyden kannalta on lisätä työmarkkinoittemme joustavuutta. Suomi ei voi viennistä riippuvaisena maana kulkea tässäkään asiassa aivan toiseen suuntaan kuin keskeiset kilpailijamaamme, Järventaus totesi.

toimitus@yrittajat.fi
Raija-Liisa Konkola, p. 09 229 221