Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen. Kuva: Markus Sommers
17.12.2021 klo 10:59

Pentikäinen: Ammattiliittojen rähinälinja vie työpaikat ja investoinnit

Suomen Yrittäjät on ihmeissään tavasta, jolla jotkut ammattiliitot estävät voimatoimin metsäalan yrityksissä paikallisen sopimisen oman henkilöstönsä kanssa ja pakottavat tekemään liittojen kanssa sopimuksia. ”Liittojen rähinälinja vie Suomesta työpaikat ja investoinnit. Tämän maksaa suomalainen duunari, yrittäjä ja metsänomistaja”, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen kommentoi.

Teollisuusliitto on julistanut saartoon ja ylityökieltoon Keitele Groupin, joka on neuvotellut henkilöstönsä kanssa työehdoista.

”Teollisuusliitto pelottelee Keiteleen avulla muita yrityksiä tekemään sopimuksia vain Teollisuusliiton kanssa. Tämä on sysimustaa valtapolitiikkaa”, Pentikäinen sanoo.

Rakennusliitto ja Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT ovat ilmoittaneet yhtyvänsä saartoon. AKT:n saarto alkaa tiistaina 21.12. klo 6.

”Oikeusvaltio ei voi toimia tällä tavalla”

”Keitele on toiminut lakien ja asetusten mukaisesti. Rakennusliitolla ja AKT:lla ei ole mitään tekemistä Keiteleen neuvottelutilanteen kanssa. Silti ne voivat aiheuttaa yritykselle mittavaa vahinkoa. Oikeusvaltio ei voi toimia tällä tavalla”, Pentikäinen sanoo.

”On hämmentävää, että Teollisuusliitto yrittää sanella työehdot eikä halua, että niistä aidosti voidaan sopia työpaikoilla. On myös erikoista, että liitto ei kunnioita yritysten ja niiden työntekijöiden järjestäytymis- ja sopimusvapautta”, hän ihmettelee.

Keitele tarjoaa henkilöstölleen yhtiön mukaan parempia etuja kuin Teollisuusliitto vaatii.

”On selvä asia, että työrauhasääntelyä on uusittava myös tukilakkojen osalta”, hän edellyttää.

”Suomessa pitää olla oikeusvaltion pelisäännöt ja tavat myös työmarkkinoilla. Harhaanjohtaminen ja kohtuuton painostus eivät kuulu sivistysvaltioon”, Pentikäinen sanoo.

”Suomeen ei kannata investoida”

Keitele-konserni työllistää suoraan yli 500 henkeä Keiteleellä, Alajärvellä ja Kemijärvellä sekä välillisesti monin verroin isossa osassa maata. Se on vienyt läpi lähes 200 miljoonan euron investointiohjelmaa. Keitele Groupin tuotannosta 90 prosenttia menee vientiin. Se maksaa merkittävästi suomalaisille metsänomistajille ja arvoketjunsa yrittäjille.

”Keitele on sytyttänyt valot Kemijärvelle ja tuonut leivän satojen perheiden pöytiin hyvinä ja pahoina päivinä. Se ei ole lomauttanut eikä irtisanonut, kun on ollut vaikeita aikoja. Ay-liike kiittää laittamalla yrityksen polvilleen vain valtasyistä. Tämä on hävytöntä”, Pentikäinen sanoo.

”Ay-liikkeen viesti on selvä: Suomeen ei kannata investoida. Tämä viesti kannattaa yrittäjien ottaa vakavasti eri puolilla maata”, hän toteaa.

Lisätietoja:       Mikael Pentikäinen, puh. 0405041944