26.4.2012 klo 13:07

Perustienpitoon panostuksia, ei lisärasitusta kuljetusyrityksille

Valtioneuvoston liikennepoliittinen selonteko on parhaillaan eduskunnan käsittelyssä. Liikennejärjestelmän kunto ja toimivuus sekä väylä- ja logistiikkaratkaisut ovat erittäin merkittäviä tekijöitä yrityksille, kun ne tekevät investointi- ja sijoittumispäätöksiä.

– Liikenneinvestoinnit ovat myös entistä tärkeämpiä kasvu- ja kilpailukykytekijöitä yrityksille, totesi Suomen Yrittäjien varatoimitusjohtaja Anssi Kujala Vaasassa Rannikko-Pohjanmaan Yrittäjien tilaisuudessa.

Kujalan mukaan liikennepoliittisten selontekojen laatiminen on hyvä keino arvioida, suunnitella ja kehittää liikennejärjestelmää pitkäjänteisesti. Selonteossa kuitenkin siirretään monta isoa asiakokonaisuutta jatkoselvittelyyn: Hallitus laatii mm. strategiat lentoliikenteelle ja meriliikenteelle. Lisäksi liikenneministeri Merja Kyllönen on asettanut Jorma Ollilan johtamaan Kohti oikeudenmukaista ja älykästä liikennettä -työryhmän selvittämään liikenteen hinnoittelua ja verotusta.

– Liikenteen hinnoittelun mahdollisia muutoksia pitää tarkastella kokonaisuutena. Yritysten on kyettävä toimimaan kaikkialla Suomessa, Suomen Yrittäjien Kujala huomauttaa.

Valtion budjetissa liikenteen rahoittamiseen käytetään noin kaksi miljardia euroa. Liikenteeltä puolestaan kerätään veroja lähes viisi miljardia euroa.

Kujalan mukaan kaikissa ratkaisuissa tulisi välttää veroluonteisia lisämaksuja erityisesti kuljetustoimialan yrityksille. Ala on muutenkin hankalassa tilanteessa.
– Liikenteen hinnoittelua ja verotusta uudistettaessa niistä on tehtävä huolellinen yritysvaikutusten arviointi, Anssi Kujala vaatii.

Liikennepoliittiseen selontekoon sisältyy päätös lisätä merkittävästi perusväylänpidon rahoitusta vuodesta 2016 alkaen. Kujalan mukaan perusväylänpidon rahoituksen taso on liian alhainen.

– Koko elinkeinoelämän kuljetuksille liikenneväylästön kunto ja kunnossapito ovat todella tärkeitä. Hallituksen linjaus lisäpanostuksesta perusväylänpitoon on oikea, mutta rahoituksen tason nostoon olisi kyettävä reagoimaan jo ennen vuotta 2016.

Lisätietoja:
varatoimitusjohtaja Anssi Kujala, p. 0400 567925 tai anssi.kujala@yrittajat.fi