11.12.2013 klo 14:32

Pienyrityksille tulossa raju veronkiristys ensi vuonna – hallituksen puheet ja teot ristiriidassa

Hallitus on luvannut toteuttaa kasvua ja yrittäjyyttä tukevan yhteisö- ja osinkoverouudistuksen ensi vuoden alusta. Puheet eivät ensi vuoden osalta pidä paikkaansa, sillä jopa kymmenillä tuhansilla yrittäjillä verotus on kiristymässä tämän vuoden tasoon verrattuna yli 23 prosentilla. Osinkoveron siirtymäsäännöksellä tämä olisi voitu estää, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Jussi Järventaus sanoo. Eduskunta käsittelee parhaillaan hallituksen esittämiä yritysveromuutoksia. Suomen Yrittäjien toimitusjohtajan Jussi Järventauksen mukaan on täysin poikkeuksellista, että millään ryhmällä verotus edes väliaikaisesti kiristyy näin paljon kuin yrittäjillä on kiristymässä, sillä veron nousu on lähes neljäsosa nykyisestä verotasosta. Yhteisövero laskee vuoden 2014 alussa 24,5 prosentista 20 prosenttiin ja samalla myös osinkoveroa kiristetään jo vuoden alusta. Ensi vuonna jaetaan osinkoja pääsääntöisesti vuodelta 2013, jolta yhteisövero on 24,5 prosenttia. Uusi osinkovero koskee kuitenkin myös näitä. Näin osinkojen kokonaisverotus nousee yli 30 prosentin, vaikka hallitus on luvannut, että kokonaisverotus on 26–26,4 prosenttia. – Tämä olisi voitu välttää siirtymäsäännöksellä – uutta osinkoveroa tulisi soveltaa vasta, kun yritys on hyötynyt yhteisöveron laskusta, Jussi Järventaus avaa Suomen Yrittäjien muutosvaatimusta. Kiristys iskee paljon työllistäneisiin pienyrityksiin Järventaus huomauttaa, että perusteeton veron kiristys osuu juuri siihen pienten yrittäjien joukkoon, joka on viimeisen kymmenen vuoden aikana lisännyt eniten työvoimaansa. – Tämä joukko ansaitsee kiitoksen ja kannustuksen, ei rankaisuluonteista verotusta. Ei edes tilapäisesti, Järventaus sanoo. Sen sijaan suurituloiset osingon saajat eli yli 100 000 euroa ansaitsevat hyötyvät uuden osinkojärjestelmän nopeasta voimaantulosta, koska 60 000–150 000 euron osinkotuloissa syntyy uusi huojennus, jota sovelletaan heti vuodenvaihteen jälkeen. Syyllistävät verovelkapuheet ovat myös syöneet yrittäjien motivaatiota Tieto osinkoverotuksen kiristymisestä osuu Järventauksen mielestä muutenkin huonoon aikaan. – Keskeisten ministerien puheet uuden verovelkarekisterin tarpeesta ovat heijastelleet välinpitämättömyyttä tavallisen vaikeuksien joutuneen yrittäjän arjesta, Järventaus sanoo. Hän korostaa, että yrittäjät ymmärtävät harmaan talouden torjunnan tärkeyden, mutta eivät hyväksy sitä, että ministeripuheenvuoroissa on lähes kokonaan sivuutettu se, että verovelkarekisteri ei saa vaikeuttaa tavallisen, asiansa hoitamaan pyrkivän yrittäjän tilannetta. – On jälleen syntynyt sellainen vaikutelma, että vastakkaisilta näyttävien intressien tilanteessa yrittäjän asia väistyy, Järventaus sanoo.