14.11.2012 klo 16:45

Pienyritysten rahaa on edelleen liikaa työeläkeyhtiöissä – alennuksia jatkettava

Ensi vuoden työeläkemaksuista on päästy sopimukseen. Aiemmin päätetyn työeläkemaksun 0,4 prosenttiyksikön korotuksen vastapainoksi sovittiin nyt samansuuruisesta maksualennuksesta yrityksille ja palkansaajille.

Kun sekä korotus että alennus jaetaan tasan yritysten ja palkansaajien kesken, jäävät pienten yritysten työeläkemenot ensi vuonna 0,2 prosenttiyksikköä eli noin 60 miljoonaa euroa pienemmiksi kuin ilman tänään sovittua alennusta. – Sovittu alennus on pieni, mutta oikean suuntainen askel vanhan epäkohdan korjaamisessa, Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Mikko Simolinna toteaa päätöksestä. Simolinna vaatii, että maksualennuksia jatketaan pienyrityksille. – Niiden pitää myös olla ensi vuoden jälkeen suurempia, koska näiden yritysten rahoilla kartutettiin jo 1990-luvun lopulla tarpeettoman paljon ns. tasoitusmäärää työeläkeyhtiöiden taseissa. Työkyvyttömyyseläkkeiden määrä pienissä yrityksissä on vuosikausia arvioitu liian suureksi. Siksi työeläkemaksu on näille yrityksille ollut kohtuuttoman korkea. – Kun työeläkemaksuja on pienyrityksiltä kiistatta kerätty liikaa, tuntuvat vuosittaiset alennukset ovat jatkossa paikallaan. Tämä on myös eduskunnan kanta, jonka se ilmaisi keväällä työeläkeyhtiöiden vakavaraisuusuudistuksen yhteydessä, Simolinna huomauttaa. Simolinnan mukaan koko työeläkejärjestelmä kaipaa samalla avoimempaa ja selkeämpää viestintää sekä luotettavia laskelmia työkyvyttömyysmaksujen tarpeesta pitemmällä ajalla.