4.6.2013 klo 14:56

Pienyritysten verotusta oikaistava

Verotus on eriytynyt eri yhtiömuotojen välillä. Tämä ei ole oikeudenmukaista pienille henkilöyhtiöille ja toiminimille. Siksi Suomen Yrittäjät esittää henkilöyhtiöiden ja toiminimien verotuksen huojentamista.

Keväällä päätetty yhteisöveron lasku keventää osakeyhtiöiden verotusta. Kehysriihen lopputulos kannustaa yrittämiseen ja yritysten kasvattamiseen.

Lähes kaikki uudet työpaikat syntyvät tällä hetkellä pieniin ja keskisuuriin yrityksiin. Pk-yrityksistä noin puolet on elinkeinonharjoittajia ja henkilöyhtiöitä, joihin ei sovelleta yhteisöverokantaa. Kehysriihen sinänsä erittäin hyvä verouudistus ei siis auttanut niitä mitenkään. Päinvastoin niiden verotus on kiristynyt pääomaverotuksen kiristyessä.

Verotus on siis eriytynyt eri yhtiömuotojen välillä. Tämä ei ole oikeudenmukaista pienille henkilöyhtiöille ja toiminimille.

Siksi Suomen Yrittäjät esittää henkilöyhtiöiden ja toiminimien verotuksen huojentamista. Päätös pitäisi tehdä elokuun lopun budjettiriihessä, jotta se ehtisi voimaan vuoden 2014 alusta – yhtä aikaa yhteisöveroalen kanssa.

Henkilöyhtiöitä verotetaan kaavamaisesti siten, että nettovaroista 20 prosenttia on kokonaan pääomatuloa, loppuosa ansiotuloa. Suomen Yrittäjät ehdottaa, että toiminimien ja henkilöyhtiöiden pääomatuloja verotettaisiin vain 85 prosentin osuudelta. Tämä olisi erittäin yksinkertainen tapa kaventaa eri yhtiömuotojen verotuksen eroa. Hintalappu tälle olisi noin 20 miljoonaa euroa vuodessa. Sillä säilytettäisiin mahdollisuus menestyä ja työllistää myös pienyritysmuodoissa.

Miksi kaikkien ei kannata olla osakeyhtiöitä?

Kun osakeyhtiöiden verotusta alennettiin huomattavasti, miksi emme kannustaisi kaikkia yrityksiä vaihtamaan yhtiömuotoaan osakeyhtiöksi?

Pienelle yritykselle henkilöyhtiö tai toiminimi on hallinnollisesti helppo ja joustava yhtiömuoto. Yrittäjäura on helpompaa aloittaa toiminimellä kuin osakeyhtiölain normittamana osakeyhtiönä. Se on tässä talous- ja työllisyystilanteessa arvo.

Lisätietoja:

toimitusjohtaja Jussi Järventaus, Suomen Yrittäjät, p. 050 336 0015, jussi.jarventaus@yrittajat.fi

johtaja Anna Lundén, Suomen Yrittäjät, p. 050 544 3928, anna.lunden@yrittajat.fi