18.2.2015 klo 10:56

Pk-yrityksille tärkeitä muutoksia kaavoitukseen ja ympäristölupiin

Eduskunta on hyväksynyt kaksi pk-yrityksille tärkeää lakimuutosta. Muutokset koskevat kilpailun edistämistä kaavoituksessa ja ympäristölupaprosessien keventämistä. Lakimuutokset ovat tervetulleita uudistuksia, sillä Suomen Yrittäjät on jo pitkään ajanut näiden tavoitteiden toteutumista.

Pienet ja keskisuuret yritykset tasaveroisiksi kaavoituksessa

Maankäyttö- ja rakennuslaki muuttuu siten, että kaikessa kaavoituksessa on edistettävä kilpailua. Muutoksella pyritään siihen, että kaavapäätöksissä ei suosita isompia toimijoita pienempien kustannuksella.

– Hyvä, että hallitus kiinnittää huomiota yrittäjien tasapuoliseen kohteluun kaavoituksessa, sanoo Suomen Yrittäjien lainopillinen asiamies Tiina Toivonen. – Tavoitteena on, että pienemmillekin yrityksille ohjataan hyviä liikepaikkoja ja toimitiloja.

SY on vaatinut, että pieniä ja keskisuuria yrityksiä on kuultava enemmän maankäyttö- ja tontinluovutusprosesseissa. Ongelmat ovat näkyneet selvimmin silloin, kun kunta on tehnyt suunnitteluvarauksen yksittäisen yrityksen hyväksi ennen kaavoituksen käynnistämistä. Ongelmat koskevat kaupan lisäksi muitakin toimialoja.

Kunnilta edellytetään jatkossa aktiivista maapolitiikkaa yritystoiminnan ja asuntotuotannon kilpailun edistämiseksi. Vaikka maankäytön sääntelyllä on kiistatta vaikutusta markkinoiden toimintaan, ei lailla yksinään voi taata yrityksille tasapuolisia sijoittautumismahdollisuuksia.

– Kaavoituksen lisäksi riittävällä tonttitarjonnalla ja kuntien maapolitiikalla voidaan vaikuttaa siihen, että yrityksiä kohdellaan liikepaikkaratkaisuissa tasapuolisesti. Kuntien tulisikin kirjata kilpailua edistävät tontinluovutuspolitiikan periaatteet omiin maapoliittisiin ohjelmiinsa.

Ympäristölupaprosessit sujuvammiksi byrokratian purkamista pitää jatkaa

Eduskunta hyväksyi muutokset, joiden tarkoituksena on sujuvoittaa ja vauhdittaa ympäristö- ja maa-aineslupaprosesseja sekä karsia turhaa lupabyrokratiaa. Uudistuksen myötä ympäristölupien automaattisista määräaikaistarkistuksista luovutaan ja maa-ainesluvan ja ympäristöluvan menettelyt yhdistetään. Uudistuksen arvioidaan vähentävän lupahakemuksia noin 20 prosentilla.

– Suomen Yrittäjät on arvostellut päällekkäisiä ja hitaita lupakäytäntöjä ja vaatinut epätarkoituksenmukaisen lupasääntelyn purkamista. Eduskunnan hyväksymä esitys ympäristölupamenettelyjen sujuvoittamiseksi on ehdottomasti askel oikeaan suuntaan, sanoo Toivonen.

Ympäristönsuojelulain uudistaminen jatkuu. Tavoitteena on edelleen karsia lupiin liittyvää sääntelyä ja ottaa käyttöön yksinkertaisempia lupamenettelyjä. Suomen Yrittäjät vaatii, että jatkovalmistelussa tulee kiinnittää erityistä huomiota pk-sektorin resursseihin ja toiminnan laajuuteen.

– Niukat lupaviranomaisresurssit on kohdennettava ympäristölle vaaraa aiheuttaviin toimintoihin. Vähäisemmälle tai pienemmän riskin toiminnalle riittää ilmoitusmenettely. Sujuvat ympäristömenettelyt hyödyttävät näin yritysten ohella myös ympäristöä.

Suomen Yrittäjät korostaa, että ympäristöä tulee jatkossakin suojella – mutta järkevällä valvonnalla ja sääntelyllä. Yritystoiminnan tarpeet tulee ottaa tasapainoisesti huomioon ympäristönsuojelun tarpeiden kanssa.

Lisätietoja:
Lainopillinen asiamies Tiina Toivonen, Suomen Yrittäjät, p. 041 528 5679