10.3.2010 klo 13:13

Pk-yritysten odotukset nousivat, mutta normaalioloihin on matkaa

Pienten ja keskisuurten yritysten taloudellinen toimintaympäristö on alkanut vakaantua, mikä näkyy odotusten vahvana nousuna. Pk-yritysten suhdanneodotusten saldoluku on nyt +25, kun se vuosi sitten oli tasan yhtä paljon negatiivinen.

Suhdanteiden paranemista odottaa 37 prosenttia yrityksistä, kun vastaava osuus vielä viime syksynä oli vain 18 prosenttia. Odotukset ovat nousseet kaikilla päätoimialoilla ja samalla toimialojen väliset erot ovat kaventuneet.

Samoin odotukset liikevaihdon kehityksestä ovat kohentuneet merkittävästi: saldoluku on +33, kun lähes puolet pk-yrityksistä arvioi liikevaihtonsa kasvavan tänä vuonna. Positiivista on myös näkemys investointien kehityksestä: saldoluku nousi niukasti plussalle, kun noin neljäsosa teollisuuden ja palvelualojen pk-yrityksistä arvioi investointiensa kasvavan jo tänä vuonna.

Odotukset kertovat muutoksen suunnasta, eivät liiketoiminnan tasosta

Kuluva vuosi on pk-yrityksille monessa suhteessa sopeutumisen aikaa talouskriisin seurauksiin. Yritykset ovat vähentäneet kulujaan, tehostaneet toimintaansa ja etsineet uutta liiketoimintaa.

• Poikkeuksellisen jyrkän pudotuksen jälkeen lähitulevaisuutta koskevat odotukset ovat nousseet selvästi. Tällaisessa talouden tilanteessa barometrin saldolukuja kuten muitakin ennakoivia indikaattoreita on tulkittava harkiten. Ne kertovat muutoksen suunnasta, mutta eivät siitä kuinka lähellä tai kaukana normaalista tilanteesta liiketoiminnassa voidaan tuoreimpien odotusten toteutumisen jälkeenkin olla, painottaa Suomen Yrittäjien pääekonomisti Timo Lindholm.

Maksuongelmat eivät ole väistyneet

Vaikka odotukset ovat nousseet, on pk-yritysten käytännön toiminnassa edelleen tuntuvaa kitkaa. Tästä ovat osoituksena pk-yritysten omat maksuvaikeudet sekä sisään tulevien maksujen huomattava viivästyminen.

• Kevään barometrissa 18 prosenttia pk-yrityksistä ilmoittaa itse kokeneensa

vaikeuksia maksujen hoitamisessa viimeisten kolmen kuukauden aikana. Osuus on samaa luokkaa kuin viime syksynä ja edelleen moninkertainen normaalitilanteeseen nähden. Rakentamisessa ja kaupassa maksuvaikeudet ovat jopa hieman yleistyneet syksystä, kertoo Timo Lindholm.

Sopeutuminen jatkuu

Lähes puolet pk-yrityksistä kertoo sopeuttaneensa toimintaansa vallitsevaan taloustilanteeseen. Osuus on selvästi korkeampi kuin viime syksynä. Yleisimmät sopeutustoimet ovat lomautukset ja muut työaikajärjestelyt. Varsin myönteistä on puolestaan se, että joka neljäs pk-yritys pyrkii sopeutumaan laajentamalla liiketoimintaansa uusiin tuotteisiin.

Lindholm kiinnittää huomiota myös kasvuhakuisten pk-yritysten nimeämiin tulevaisuuden muutosvoimiin, joiden ne arvioivat tulevina vuosina vaikuttavan yritysten omaan tai koko toimialan kehitykseen.

• Kilpailu osaajista nähdään vahvimpana muutosvoimana, mutta heti toiseksi vahvimpana yritykset pitävät elämäntapojen ja arvojen muutoksia. Nämä tekijät korotustuvat kaupassa ja palvelualoilla ja heijastavat nähtävästi varsinkin nuorempien yrittäjien ajattelutapaa, summaa pääekonomisti Lindholm.

Suomen Yrittäjät, Finnvera Oyj sekä työ- ja elinkeinoministeriö tekevät yhteistyössä pienten ja keskisuurten yritysten toimintaa ja taloudellista toimintaympäristöä kuvaavan Pk-yritysbarometrin kaksi kertaa vuodessa. Barometri julkistetaan sekä valtakunnallisena että alueellisina raportteina.

Lisätietoja:
Suomen Yrittäjät, pääekonomisti Timo Lindholm, p. (09) 2292 2856, 050 303 9398

Pk-yritysbarometrin valtakunnallinen raportti ja alueraportit