16.2.2011 klo 10:05

Pk-yritysten odotukset tasaantuneet

Suomalaisten pk-yritysten odotukset suhdanteiden ja oman liiketoiminnan kehityksestä ovat tasaantuneet viime vuoden jyrkän nousun jälkeen. Suhdanneodotusten saldoluku on nyt +34, mikä on 6 yksikköä alempi kuin viime syksyn Pk-yritysbarometrissa.

Yritykset arvioivat alkaneen vuoden olevan liiketoiminnalle suhteellisen hyvän, mutta talouskasvun ei uskota enää kiihtyvän. Selvin osoitus yritysten luottamuksesta on liikevaihto-odotusten melko korkea saldoluku +43. Vahvimmat liikevaihto-odotukset ovat vähintään 50 henkeä työllistävillä yrityksillä. Niillä saldoluku on erittäin korkea +70.

Teollisuuden tilauskannan kasvu näkyy pk-yritysten vientiodotuksissa, joita kuvaava saldoluku nousi 3 yksiköllä tasolle +34. Teollisuuden pk-yrityksistä 45 prosenttia arvioi vientinsä kasvavan. Sen sijaan vientiä harjoittavien yritysten joukko ei ole laajentunut.

Investoinneissa ei nopeaa nousua

Varovaisuus investoinneissa jatkuu. On luonnollista että investointien nousu seuraa viiveellä yleisen taloustilanteen kohenemista. Pk-yritysten arviot investointiensa kehityksestä ovat silti vieläkin selvästi heikommat kuin yleiset liiketoimintaodotukset.

– Investointi-odotusten saldoluku aleni viime syksystä kahdella yksiköllä lukemaan +5, joka on vain puolet pitkän ajan keskiarvosta. Vain suurimmissa pk-yrityksissä investointiodotukset ovat kohtuullisen positiiviset, johtaja Timo Lindholm Suomen Yrittäjistä toteaa.

Investointeja jarruttelevat käyttämätön kapasiteetti ja kesken oleva kannattavuuden palauttaminen. Myös tuotantokustannusten ja palkkojen nousu voi vaikuttaa investointihalukkuuteen. Pk-yritysten arviot lopputuotteiden ja palkkojen noususta ovat kohonneet viime syksystä kaikilla toimialoilla.

Maksuongelmat vähentyneet, kannustava verotus tärkeintä talouspolitiikassa

Talouskriisin pitkän varjon väistyminen heijastuu maksuvaikeuksien asteittaisena vähenemisenä. Maksuvaikeuksia kokeneiden pk-yritysten osuus on laskenut viime syksyn barometristä neljällä prosenttiyksiköllä 15 prosenttiin.

– Edelleen ollaan kaukana normaalitilanteesta, jossa maksuvaikeuksia on vain muutamalla prosentilla yrityksistä. Tilanne on kuitenkin selvästi parantunut viime vuodesta kaikilla toimialoilla, ekonomisti Petri Malinen Suomen Yrittäjistä painottaa.

Suhdanteiden ja yritysten maksuvalmiuden paraneminen näkyy myös siinä, että aiempaa harvempi yritys on joutunut sopeuttamaan toimintaansa talouden nopeasti vaihdelleen tilan takia.

Lähivuosien tärkeimmäksi talouspolitiikan tavoitteeksi pk-yritykset nimeävät barometrin mukaan yrittämiseen ja työntekoon kannustavan verotuksen. Yli puolet barometriin vastanneista yrityksistä pitää tätä kaikkein tärkeimpänä tavoitteena. Myös julkisen velan kasvun pysäyttämisen ja työmarkkinoiden joustavuuden lisäämisen tulisi yrittäjien mielestä nousta korkealle talouspolitiikan tavoitelistassa.

Lisätietoja:

Suomen Yrittäjät