16.12.2009 klo 09:56

Pk-yritysten suhdannenäkemys: Odotukset ensi vuodelle toiveikkaat

Pienten ja keskisuurten yritysten odotukset ovat viime kuukausina selvästi kohentuneet. Vuoteen 2010 kohdistuu melko suuria toiveita liiketoimintaympäristön kohenemisesta. Liikevaihdon arvioidaan kasvavan ja kannattavuuden paranevan, joskin odotusten tasot ovat nousun jälkeenkin varovaiset. Vain investointeihin odotetaan edelleen kaikilla toimialoilla selvää laskua.

Maksuvaikeudet edelleen varsin yleisiä

Suhdanneodotusten saldoluku nousi reilusti plussalle

Pk-yritysten suhdannenäkymiä kuvaava saldoluku nousi tasolle +15, kun se viime huhti–toukokuun vastaavassa kyselyssä oli -16 ja syksyn pk-yritysbarometrissa -8. Odotukset ovat kohentuneet kaikilla päätoimialoilla, mutta yritysten kokoluokittain näkemyksissä on edelleen suuria eroja.

– Aiempaa valoisampia odotuksia selittänee todella matala lähtötaso. Uutta nousua lähdetään tavoittelemaan erittäin syvästä suhdannekuopasta. Odotuksia nostivat myös kaikkein pienimpien pk-yritysten sekä yksinyrittäjien näkemykset, joiden osuus korostui tässä kyselyssä, summaa Suomen Yrittäjien pääekonomisti Timo Lindholm.

Odotukset liikevaihdon kehityksestä ovat nyt selkeästi korkeammat kuin edellisissä kyselyissä. Saldoluku on nyt +16, kun 40 prosenttia pk-yrityksistä arvioi liikevaihtonsa kasvavan ja vain 24 prosenttia vähenevän ensi vuoden aikana. Matkaa hyvien aikojen liikevaihto-odotuksiin – saldoluvun tasoille 40–50 – on tosin edelleen paljon. Toimialoittaiset erot liikevaihdon näkymistä ovat viime kevään jälkeen kaventuneet. Nyt vain rakennusalan saldoluku jäi negatiiviseksi (-5).

Vaikka työllisten määrä on tänä vuonna vähentynyt tuntuvasti, ovat pk-yritysten henkilöstöodotukset kääntyneet nousuun. Hallitsevana piirteenä henkilöstöodotuksissa on vahva pyrkimys säilyttää henkilöstön määrä nykyisellään. Lähes 75 prosenttia pk-yrityksistä uskoo henkilömääränsä pysyvän ensi vuonna ennallaan.

Varovaisuutta rahoituksessa

Investointien aleneminen vähentää pk-yritysten ulkoisen rahoituksen tarvetta, mutta maksuvalmiuden tiukentuminen puolestaan lisää sitä. Kokonaisuudessaan pk-yritysten aikomukset rahoituksen hankinnassa ovat suhteellisen vähäiset: alle neljäsosa pk-yrityksistä aikoo hakea ulkoista rahoitusta seuraavien 12 kuukauden aikana. Osuus on alempi kuin vielä alkuvuodesta.

Rahoitusmarkkinoiden asteittainen normalisoituminen alkaa näkyä myös pk-yritysten rahoituksessa. Kolmasosa pk-yrityksistä kokee edelleen rahoitusmarkkinoiden muutosten vaikeuttaneen rahoitusehtoja tuntuvasti, mutta osuus on kuitenkin alentunut syksyn suhdannebarometrin tuloksiin verrattuna. Myös rahoitusongelmien keskinäinen järjestys on tämän vuoden kuluessa vaihtunut.

– Vuosi sitten yleisin yrityksissä koettu ongelma oli lainan marginaalin nousu. Nyt se on vakuusvaatimusten tiukkuus kaikenkokoisissa yrityksissä, toteaa ekonomisti Harri Hietala.

Joka kolmannessa pk-yrityksessä omistaja on sijoittanut henkilökohtaisia varojaan yritykseen viimeksi kuluneiden kolmen kuukauden aikana. Tämä osuus on lähes samansuuruinen kuin huhti–toukokuussa ja viime vuoden joulukuussa. Hieman keskimääräistä yleisempää omien varojen sijoittaminen on ollut kaupan alalla.

Maksuvaikeudet ovat erittäin yleisiä

Pk-yritysten maksuvaikeudet ovat heikon talouskehityksen oloissa edelleen yleistyneet. Viime vuoden joulukuussa 36 prosenttia pk-yrityksistä raportoi asiakkaiden ja liikekumppanien maksuvaikeuksien lisääntymisestä. Viime keväänä vastaava osuus oli 42 prosenttia ja nyt jo 45 prosenttia.

– Maksuvaikeuksien lisääntyminen koskee erityisesti teollisuuden pk-yrityksiä. Niistä 62 prosenttia ilmoittaa kokeneensa maksuvaikeuksien lisääntymistä omien asiakkaiden ja kumppaneiden taholta. Myös kaupan alalla maksuvaikeudet ovat keskimääräistä yleisempiä, Hietala summaa.

Maksuaikojen yksipuoliset pidennykset ovat nekin jonkin verran yleistyneet. Niitä on aiempaa enemmän sekä toisten pk-yritysten että henkilöasiakkaiden taholta. Tässäkin tilanne vaihtelee yritysten kokoluokittain: mitä pienemmistä yrityksistä on kyse, sitä yleisempiä ovat niiden kokemat maksuaikojen pidennykset.

Suomen Yrittäjät teki suhdanne- ja rahoitustilannetta luotaavan pikakyselyn marraskuussa aikavälillä 7.11. – 18.11. Vastaava kysely tehtiin huhti–toukokuussa sekä viime vuoden joulukuussa. Kysely lähetettiin nyt 6 000:lle satunnaisesti poimitulle Suomen Yrittäjien jäsenyritykselle, ja siihen vastasi runsaat 1 300 yritystä.

>> Pk-yritysten suhdannenäkemys joulukuu 2009

Lisätietoja: