21.10.2011 klo 17:33

Presidenttiehdokkaat yrittäjien tentissä Seinäjoella

– Ehdokkaat kannattivat Suomen Yrittäjien vahvempaa roolia työmarkkinakysymyksissä

Suomen Yrittäjien Seinäjoella Yrittäjäpäivillä pidettyyn presidenttiehdokkaiden paneeliin osallistuivat vihreiden Pekka Haavisto, sosialidemokraattien Paavo Lipponen, kokoomuksen Sauli Niinistö ja keskustan Paavo Väyrynen.

Paneelissa tuli ilmi, että jokainen ehdokkaista on toiminut elämänuransa varrella myös yrittäjänä. Alussa lämmiteltiinkin yrittäjyyteen liittyvillä arvokysymyksillä. Ehdokkaat korostivat ennen kaikkea vastuuta ja luovuutta yrittäjyyden tunnusmerkkeinä.

Suomen tasavallan presidenttiyttä tavoittelevat ehdokkaat linjasivat näkemyksiään erityisesti taloudesta ja yrittäjyydestä. Tärkeitä asiakokonaisuuksia olivat miten julkisen talouden tasapaino saadaan aikaan – menoja rajoittamalla vai veroja korottamalla. Yksiselitteistä valintaa näiden vaihtoehtojen kesken ei ehdokkailta saatu.

Kaikki ehdokkaat kiittelivät yrittäjäjärjestöä siitä, että nuorisotyöttömyyden hoito on myös Suomen Yrittäjien asialistalla. Ehdokkaat jakoivat myös yrittäjäjärjestön huolen siitä, että Suomi tarvitsee uuden yrittäjäsukupolven. Lähivuosina jopa 50 000 yrittäjää luopuu liiketoiminnasta.

Kaikkien paneeliin osallistuneiden mielestä Suomen Yrittäjät pitäisi ottaa vahvemmin mukaan neuvotteluihin työmarkkinakysymyksistä.

Ehdokkaiden mielestä on tärkeämpää kuunnella pk-yrityksiä, jotka nyt ja tulevaisuudessa vastaavat yhä enemmän suomalaisten työllistämisestä. Paneelissa kysyttiinkin miksi elinkeinoelämän järjestöt eivät ole löytäneet yhteistyötä tässä asiassa.

Valtakunnalliset yrittäjäpäivät Seinäjoella jatkuvat vielä kaksi päivää. Katso lisää www.yrittajapaivat.fi

Lisätietoja:

Suomen Yrittäjät