24.9.2015 klo 14:29

SAK:n ehdotus vesittäisi kilpailukyvyn parantamistavoitetta ja estäisi rakenteelliset muutokset

SAK julkisti tänään ehdotuksia, joilla pyritään korvaamaan hallituksen ehdotukset Suomen kustannuskilpailukyvyn parantamiseksi. Suomen Yrittäjien mielestä SAK:n ehdotukset vesittäisivät hallituksen tavoitetta viiden prosentin kustannuskilpailukykyloikan saavuttamiseksi. Lisäksi ehdotuksista puuttuvat taloudelle välttämättömät rakennemuutokset.

SAK arvioi, että sen ehdotukset alentaisivat yksikkötyökustannuksia yhteensä 4,2 prosenttiyksiköllä. Kokonaisuus koostuu maltillisista palkkaratkaisuista, työnantajan sairausvakuutusmaksun alentamisesta, työnantajan työttömyysvakuutusmaksun osittaisesta siirrosta palkansaajille ja työeläkejärjestelmän EMU-puskureiden väliaikaisesta käytöstä.

– SAK:n ehdotusten pitkän aikavälin vaikutus olisi kahden ja puolen prosenttiyksikön luokkaa, eli alle puolet siitä, mitä hallitus on esittänyt, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Jussi Järventaus sanoo.

– Maltilliset palkkanäkemykset ovat sinänsä vastuullisia. Niitä tarvitaan hallituksen esittämien toimien lisäksi. Nyt SAK on kuitenkin laskenut palkkaratkaisun osaksi yhteiskuntasopimuksen korvaavia toimenpiteitä, Järventaus huomauttaa.

Erityisen kriittisesti Suomen Yrittäjät suhtautuu SAK:n esitykseen pienten työnantajien maksaman työttömyysvakuutusmaksun korottamisesta yli yhdellä prosenttiyksiköllä.

– Se rankaisisi pieniä työnantajayrityksiä, jotka ovat vaikeinakin aikoina pitäneet kiinni työvoimastaan ja luoneet uusia työpaikkoja, Järventaus kritisoi.

SAK tekee lukuisia ehdotuksia, jotka liittyvät työlainsäädäntöön, paikalliseen sopimiseen, työttömyysturvaan, muutosturvaan ja aikuiskoulutustukeen sekä yritysten vastuuseen. Paikallisen sopimisen osalta SAK ehdottaa, että työehtosopimusten yleissitovuuteen ei puututa, mutta järjestäytymättömien työnantajien mahdollisuuksia paikalliseen sopimiseen lisätään.

– Työllistämistä helpottavat toimet puuttuvat. Moni ehdotus merkitsisi nykyisten jäykkien rakenteiden vahvistamista entisestään ja lisäisi sekä yritysten että yhteiskunnan kustannuksia. Tämä laskee SAK:n esitysten vaikuttavuutta entisestään, Järventaus sanoo.

Myönteistä on Järventauksen mukaan se, että SAK on valmis jossakin määrin lisäämään järjestäytymättömien yritysten mahdollisuuksia paikalliseen sopimiseen.

– On kuitenkin välttämätöntä uudistaa työehtosopimusten yleissitovuuden sisältöä. Laajentamalla mahdollisuutta sopia työehdoista paikallisesti henkilöstön ja työnantajien välillä saataisiin aikaan merkittävä kilpailukykyä parantava ja tuottavuutta edistävä vaikutus, Järventaus sanoo.

– Paikallisen sopimisen lisääminen parantaisi työllisyyttä sekä edistäisi hyvien käytäntöjen leviämistä ja toimisi siten myös työntekijöiden eduksi.

Lisätietoja:
toimitusjohtaja Jussi Järventaus, Suomen Yrittäjät, p. 050 336 0015, jussi.jarventaus@yrittajat.fi