21.10.2005 klo 14:11

Sauli Niinistö Joensuussa: Perintö- ja lahjaveroajatteluun uutta ulottuvuutta

Yritystoimintaan liittyvissä sukupolvenvaihdoksissa perintö- ja lahjaverotuksen kohtaantoa olisi tarkasteltava uudesta näkökulmasta, varapääjohtaja Sauli Niinistö sanoi SY:n liittokokouksessa.

Varapääjohtaja Sauli Niinistö esitti Suomen Yrittäjien liittokokouksessa sukupolvenvaihdostilanteisiin näkökulmaa, jossa punnitaan myös yritystoiminnan toimintavastuun – ei yksinomaan varallisuuden – siirtymistä seuraavalle sukupolvelle.

Niinistön mukaan perintö- ja lahjaverotuksella ei tule ylimääräisesti rasittaa sukupolvenvaihdostilanteita, kun yritystoiminnan jatkuvuus on riippuvainen nuoremman sukupolven halusta tai mahdollisuuksista jatkaa yrityksen toimintaa. Oleellista on luonnollisesti se, että yritysvarallisuuden rinnalla siirtyy myös toimintavastuuta nuoremmalle sukupolvelle, Niinistö sanoi.

– Suomalaista suhteellisen vähäistä halua ryhtyä yrittäjäksi pitäisi korjata myös perintö- ja lahjaverotuksessa, koska niin paljon yhteiskunnassa on kiinni yrittäjyydestä.

Niinistön mukaan yritystoiminnan jatkuvuuden turvaaminen sukupolvenvaihdostilanteessa on myös työntekijöiden intressissä, koska onnistunut vaihdostapahtuma merkitsee heidän työnsä jatkumista.

Niinistö arvioi myös suojautumismahdollisuutta yrittäjyyteen liittyvältä suurimmalta riskiltä eli konkurssilta, jolloin esillä on ollut yrittäjän oman asunnon siirtäminen velkojien ulottumattomiin. Niinistön mukaan tästä seuraa kuitenkin tilanne, jossa asunto yrityslainojen vakuutena jää käyttämättä heikentäen näin yrittäjän rahoittamisvaihtoehtoja.

– Oman asunnon suojaamisessa omistajuuden sijasta olisikin ryhdyttävä pohtimaan yrittäjän asumisoikeuden kehittämistä mahdollisesti toteutuvissa kriisitilanteissa.

Niinistön mukaan myös naisyrittäjien tasa-arvopuutteita tulisi korjata mm. silloin, kun on kyse sairaan lapsen hoitamisesta. On kysyttävä, miksi yrittäjää käsitellään verotuksessa eri tavoin kuin palkansaajaa, Niinistö ihmetteli.

Tallenna painokelpoinen kuva tästä linkistä.

OnLine uutiset
toimitus@suomen.yrittajat.fi