22.5.2014 klo 08:00

Selvitys: Yritysten omistajanvaihdospalveluissa paljon kehitettävää

Suomessa pitäisi tehdä vcodessa noin 5000 yrityskauppaa, kun niitä nyt tapahtuu vain pari tuhatta. Omistajanvaihdospalveluille on siis tarvetta. Palveluita on, mutta niissä on vielä kehittämistä. Asia käy ilmi tuoreesta selvityksestä, jossa arvioitiin omistajanvaihdospalveluita alueittain.

Suomessa pitäisi tehdä vodessa noin 5000 yrityskauppaa, kun niitä nyt tapahtuu vain pari tuhatta. Omistajanvaihdospalveluille on siis tarvetta. Palveluita on, mutta niissä on vielä kehittämistä. Asia käy ilmi tuoreesta selvityksestä, jossa arvioitiin omistajanvaihdospalveluita alueittain.

Kävi ilmi, että omistajanvaihdospalvelut on järjestetty eri puolilla Suomena hyvin eri tavoin. Erityisesti palveluiden saatavuudessa on alueellisia eroja.

Yritystä myyvät ja ostavat saavat neuvoja yleensä osana julkisia yritysneuvontapalveluja ja yrittäjäjärjestöistä. Erikoistuneempia omistajanvaihdosasiantuntijoita on enemmän yksityisellä puolella.

Tutkija Anmari Viljamaa Seinäjoen ammattikorkeakoulusta korostaa, että periksi ei saa antaa: vaikka tasalaatuisen palvelun tarjoaminen koko maassa on hankalaa, palveluiden minimitaso ja nopea ohjaus erikoistuneimpiin palveluihin pitää saada koko Suomeen. Omistajanvaihdospalveluissa pitää parantaa ainakin neuvontapisteitä, toimijoiden yhteistyötä ja alueellisen vastuun organisoimista.

Suomen Yrittäjien Yrityspörssi on paras paikka myydä ja ostaa yrityksiä. Siitä pitää kertoa yrityskauppoja suunnitteleville.

Yrityskaupoissa on kyse paljon laajemmasta asiasta kuin vain suurten ikäluokkien yrittäjien eläkkeelle jäämisestä.

– Yrityskauppamarkkinoiden pitää toimia, jotta omistajanvaihdosten tarjoama mahdollisuus elinkeinoelämän piristämisessä saadaan käyttöön, projektipäällikkö Tapani Kaskela Omistajanvaihdosten valtakunnallisesta koodrinoinnista sanoo.

Näin selvitettiin

Omistajanvaihdosten valtakunnallisen evaluoinnin aineisto kerättiin kirjallisella kyselyllä kaikilta 15 ELY-keskuksen alueelta. Selvityksen yli 70 vastaajaa edustivat ELY-keskuksia, Suomen Yrittäjien aluejärjestöjä sekä muita omistajanvaihdoksiin perehtyneitä tahoja. Selvityksen teetti työ- ja elinkeinoministeriön Omistajanvaihdosten valtakunnallinen koordinointi.

Selvitys on saatavilla verkossa osoitteessa: https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/96751/Omistajanvaihdospalvelujen_valtakunnallinen_evaluointi_2014.pdf?sequence=2