8.2.2013 klo 11:16

Simolinna koulutusvapaakiistasta: Pienet yritykset eivät hyväksy mitään uusia byrokratiavelvoitteita

Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Mikko Simolinna suhtautuu jyrkän torjuvasti julkisuuteen tulleisiin tietoihin yrittäjien uusista byrokratiavelvoitteista. Palkansaajajärjestöt ovat tiettävästi esittäneet, että kaikille yrityksille kokoon katsomatta tulisi uhkasakolla tehostettu velvollisuus koulutussuunnitelmien laatimiseen ja että jokaisella työntekijällä tulisi olla vuosittain kolme päivää koulutusvapaata täydellä palkalla. – Pienet yritykset eivät missään tapauksessa hyväksy sen kaltaisia palkansaajajärjestöjen ehdotuksia koulutuksen byrokratiavelvoitteista, joista on tietoja lehtien kautta tihkunut. Pienten yritysten kanssa ei ole näistä asioista keskusteltu, eivätkä ne ole olleet sopimassa itselleen uusia velvoitteita, Simolinna sanoo. – Luulenpa, että pienet yritykset eivät kerta kaikkiaan toteuttaisi tällaisia kaavailuja. Simolinna huomauttaa, että yrityksissä koulutetaan väkeä sen mukaan kuin se on tarpeellista ja resurssien puolesta mahdollista. – Vaikuttaa siltä, että palkansaajajärjestöissä eletään tässä asiassa aivan irrallaan muusta yhteiskunnasta ja sen tarpeista. Ovatko koulutuksen uhkasakkovelvoitteet sellainen houkutin, jolla esimerkiksi yksinyrittäjää kannustetaan palkkaamaan itselleen työntekijä? Pk-yritykset ovat voineet säilyttää työpaikat ja jopa lisätä niitä. – Tällaisilla byrokratialisäyksillä tämä pk-yritysten myönteinen vire tuhottaisiin tehokkaasti. Simolinna ihmettelee, miksi työmarkkinapöydissä kasataan vain lisää hallintoesteitä, jotka ehkäisevät työllistämistä ja taloudellista aktiviteettia. Muualla yhteiskunnassa sellaisia byrokratiavelvoitteita yritetään vähentää. Lisätietoja: puheenjohtaja Mikko Simolinna, Suomen Yrittäjät, p. 050 572 0449, ’); // –> johtaja Rauno Vanhanen, Suomen Yrittäjät, p. 0500 416 937, ’); // –> Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, yli 116 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö. Jäsenyritysten työllistävä vaikutus on yli puoli miljoonaa henkilöä. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu yli 400 paikallisyhdistyksestä, 21 aluejärjestöstä ja 52 toimialajärjestöstä.