24.10.2015 klo 07:00

Sote- ja aluehallintouudistuksen alueellinen valmistelu ensisijaisesti maakuntaliittojen vetovastuulle

Suomen Yrittäjät esittää, että sosiaali- ja terveyspalveluiden ja aluehallinnon uudistuksessa luotavien itsehallintoalueiden valmistelu tehtäisiin ensisijaisesti maakuntaliittojen johdolla ja että yrittäjät on otettava mukaan valmisteluun.

Hallitus valmistelee mittavia valtion ja kuntien aluehallintoa sekä sosiaali- ja terveyspalveluita koskevia uudistuksia rinta rinnan. Tehtäviä hoitamaan perustetaan itsehallintoalueita, jotka vastaavat sote-palveluista ja mahdollisesti myös muista julkisista tehtävistä, esimerkiksi aluekehittämisestä, yrityksien kehittämispalveluista ja maankäytön suunnittelusta.

Suomen Yrittäjät esittää, että itsehallintoalueita valmistelevat väliaikaiset organisaatiot muodostettaisiin alueilla ensisijaisesti maakuntaliitoista.

– Emme ota kantaa alueiden määrään. On todennäköistä, että itsehallintoalueille tulee lopulta paljon muitakin tehtäviä kuin sote-palveluiden järjestäminen ja niistä tulee elinkeinopoliittisia toimijoita, varatoimitusjohtaja Anssi Kujala Suomen Yrittäjistä sanoo.

– Maakuntaliittojen johdolla varmistettaisiin, että itsehallintoalueet pystyisivät hoitamaan erilaisia tehtäviä ja ottamaan huomioon yritysten toimintaedellytysten parantamisen.

Palvelusetelillä EU:n vaatimaa valinnanvapautta nopeasti

Sote-uudistuksen osalta valmistelussa on otettava vahvasti mukaan myös valinnanvapauden vahvistaminen. Näin linjasi Suomen Yrittäjien hallitus kokouksessaan alkuviikosta.

– Jos Suomi aikoo toteuttaa EU:n potilasdirektiivin, asiakkaiden valinnanvapautta pitää lisätä ja päästää yksityiset palveluntuottajat tasa-arvoiseen asemaan julkisen sektorin kanssa. Tarvitaan aito ja laajamittainen monituottajamalli, Anssi Kujala sanoo.

Monituottajamalli tarkoittaa sitä, että palveluita tuottavat julkisen sektorin lisäksi myös esimerkiksi yritykset ja järjestöt.

Kujalan mukaan tavoitteeseen päästään nopeasti velvoittamalla itsehallintoalueet käyttämään palveluseteliä.

– Sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestäjän tulee tarjota asiakkaille aina perustason palveluja vaihtoehtoisesti myös palvelusetelin avulla hankittavaksi.

Yrittäjät mukaan valmisteluun

Uudistukset vaikuttavat merkittävästi yritysten toimintaan. Esimerkiksi nykyisin ELY-keskusten neuvonta- ja tietopalveluiden, rahoituspalveluiden ja liikenteen ja ympäristön lupien joustava ja kohtuuhintainen saatavuus on turvattava riippumatta siitä, missä yritys sijaitsee.

Siksi Suomen Yrittäjien mukaan sekä valmisteluorganisaatioita että itsehallintoalueita muodostettaessa on varmistettava, että organisaatioissa osataan liiketaloutta ja tunnetaan yrittäjyyttä.

– Esitämme, että kunkin alueen valmisteluorganisaatioon otetaan mukaan alueen yrittäjäjärjestön edustaja, Anssi Kujala sanoo.

Lue Suomen Yrittäjien hallituksen kannanotto tästä.

Lisätietoja:
varatoimitusjohtaja Anssi Kujala, Suomen Yrittäjät, p. 0400 567 925, anssi.kujala@yrittajat.fi
elinkeinoasioiden päällikkö Susanna Kallama, Suomen Yrittäjät, p. 040 587 2445, susanna.kallama@yrittajat.fi