17.12.2012 klo 15:59

STX-Finlandin rahoitus ratkaistava nopeasti – pelissä telakan ja pk-yritysten työpaikat

Laivanrakennusalalla yksittäiset hankkeet ovat suuria, mutta nykyisin hyvin harvalukuisia. Royal Caribbean -varustamo on kuitenkin rakennuttamassa miljardin euron loistoristeilijän. Kyse on nyt siitä, tehdäänkö laiva Suomessa vai jossain muualla.

Tässä hankkeessa ongelmana on rahoitus. Laivan tilaavan varustamon ja hankkeen ulkopuolisten rahoittajien täytyy varmistua siitä, että telakan – tässä tapauksessa STX Finlandin – taloudelliset voimavarat riittävät hankkeen toteuttamiseen. Telakan rahoituksesta on neuvoteltu tiiviisti koko syksyn ajan. Kokonaisuudesta puuttuu noin 5 prosentin osuus, mikä vastaa noin 50 miljoonaa euroa. Ratkaisu on Suomen hallituksen käsissä. Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Jussi Järventaus huomauttaa, että puuttuva rahoitus ei olisi vastikkeetonta tukea, vaan esimerkiksi lainaa, jolla voitaisiin varmistaa suomalaisen laivanrakennusteollisuuden jatkuminen. – Pelissä on suoraan yli 10 000 henkilötyövuotta sekä välilliset vaikutukset satojen pk-yritysten liiketoimintaan, Järventaus muistuttaa. Suomen Yrittäjät vetoaa maan hallitukseen, jotta se löytäisi nopean ja luovan ratkaisun telakan rahoituksen turvaamiseksi. – Vaikeissa talouden oloissa kyse on yhdestä poikkeuksellisen suuresta ja tärkeästä elinkeinopoliittisesta päätöksestä, Järventaus sanoo.