11.10.2012 klo 07:02

Suomalaiset eivät halua kuntien enää velkaantuvan

Suomen Yrittäjät selvitti: Verotuksen kiristämisen sijaan paremmaksi vaihtoehdoksi nähdään tuottavuuden parantaminen ja palveluiden hankkiminen yrityksiltä ja kolmannelta sektorilta.

Kuntien velkaantumisen on loputtava, totesivat kuntalaiset Suomen Yrittäjien kuntavaalikyselyssä. Peräti 73 prosenttia vastaajista näki tuottavuuden parantamisen ja palveluiden hankkimisen yrityksiltä sekä kolmannelta sektorilta parhaaksi vaihtoehdoksi julkisten palveluiden turvaamiseen.

Vähemmän tärkeiden palvelujen karsiminen (16 %), verotuksen kiristäminen (6,4 %), palvelumaksujen korottaminen (3 %) ja julkisen velan eli lainanoton lisääminen (1,4 %) jäivät vastauksissa kauas taakse. – Tulos on yllättävän selkeä. Kansalaiset haluavat vaihtoehtoja kuntien palvelujen tuottamiseen. Kuntalaisia kiinnostavat ennen kaikkea hyvät palvelut eikä se, kuka palvelut tuottaa, Suomen Yrittäjien varatoimitusjohtaja Anssi Kujala summaa. Kuntien palveluiden ulkoistaminen on noussut vahvasti esiin kuntavaalikeskusteluissa. Kujala hämmästelee, kuinka ulkoistaminen sekoitetaan yksityistämiseen. Ulkoistamisessa kunta järjestää palvelut ja tuottajana voi olla vaikkapa yritys tai järjestö. – Palveluiden järjestämis- ja valvontavastuu säilyy kunnalla, kun se ulkoistaa, Kujala muistuttaa. Suomen Yrittäjät toteutti kyselyn 20 paikkakunnan mittaisella kuntavaalikiertueellaan syys- ja lokakuun aikana. Kiertue päättyi eilen Vantaalle. Vastauksia kertyi 1146, joista noin kolmannes Kuntaliiton syyskuussa järjestämiltä Kuntamarkkinoilta. Kuntaväen näkemykset paljastuivat hyvin samansuuntaisiksi kuin muiden vastaajien. – Eroa päättäjien ja muiden kuntalaisten näkemyksissä ei juuri ole. Silti kuntavaalikeskustelussa juututaan epäolennaisiin tekijöihin. Kaikkien pitäisi ymmärtää, että esimerkiksi hoiva-alalla tarvitaan tulevina vuosina kaikkia tahoja huolehtimaan palveluiden riittävyydestä, Kujala toteaa. Kyselyssä selvitettiin myös vastaajien käsitystä kunnan tärkeimmästä tehtävästä ja menestyvän kunnan tärkeimmästä elinvoimatekijästä. Kunnan tärkeimmäksi tehtäväksi vastaajista lähes joka toinen nosti hyvien ja asianmukaisten peruspalveluiden järjestämisen. Menestyvän kunnan tärkeimmiksi elinvoimatekijöiksi listattiin toimivat ja menestyvät yritykset, hyvät peruspalvelut sekä hyvä maine ja mielikuva kunnasta, jossa on elämää. Näin kysyttiin: Mikä on… 1) kunnan tärkein tehtävä? Järjestää hyvät ja asianmukaiset peruspalvelut (49,2%) Huolehtia kuntalaisten hyvinvoinnista (18,90 %) Kehittää yritystoimintaa ja elinkeinoja kunnan alueella (21,10 %) Luoda kunnasta viihtyisä elinympäristö asukkaille (10,90 %) 2) mielestäsi paras vaihtoehto turvata julkiset palvelut? Verotuksen kiristäminen (6,40 %) Julkisen velan eli lainanoton lisääminen (1,40 %) Tuottavuuden parantaminen ja palveluiden hankkiminen yrityksiltä sekä kolmannelta sektorilta (73,2%) Karsiminen ”ei niin tärkeistä palveluista” (15,7%) Palvelumaksujen korottaminen (3,3%) 3) menestyvän kunnan tärkein elinvoimatekijä? Toimivat ja menestyvät yritykset (46,3%) Hyvät peruspalvelut (24,1%) Houkutteleva tontti- ja maapolitiikka (6,9%) Hyvät kauppa- ja ostosmahdollisuudet (4,6%) Tasokkaat kulttuuri- ja vapaa-ajan palvelut (4,2%) Hyvä maine ja mielikuva kunnasta, jossa on elämää (1,4%) Lisätietoja: varatoimitusjohtaja Anssi Kujala, Suomen Yrittäjät, p. 0400 567 925, ’); // –>