20.12.2011 klo 13:32

Suomen Yrittäjät esittää kannustinta uusille pääomasijoituksille

Työn ja investointien säilyminen Suomessa vaatii erityiskannustimia

Julkisen talouden tasapainottaminen ei onnistu ilman vahvaa talouskasvua. Kaikille on tärkeää, että työ säilyy Suomessa. Kasvun eväät ovat kuitenkin huonot, ja yritysten kasvu vaatii pääomaa. Suomen Yrittäjät esittää kasvukannustinta pieniin ja keskisuuriin yrityksiin kohdistuville pääomasijoituksille. Kannustinta sovellettaisiin yrityksen ulkopuolisiin pääomasijoituksiin, omistajiin ja uusien yritysten perustajiin. Kannustin toteutettaisiin keventämällä luovutusvoittoverotusta.

Vuosina 2012–2015 tehtävien uusien pääomasijoitusten hankintameno-olettama nostettaisiin 80 prosenttiin. Tämä tarkoittaa hankintameno-olettamien nostamista kaksin–nelinkertaiseksi nykyisestä. Hankintameno-olettama on vähennys, joka voidaan vähentää myyntihinnoista todellisen ostohinnan sijaan, kun luovutusvoittoveroa lasketaan. Jos hankintameno-olettama on 80 prosenttia, osakkeiden myyntihinnoista 20 prosenttia on veronlaista, kun osakkeita aikanaan myydään. Hankintameno-olettama on nykyisin 20 prosenttia, kun omaisuus on omistettu alle kymmenen vuotta ja pidempään omistetun 40 prosenttia. Hankintameno-olettamat ovat käytännössä matalia. Niillä ei ole kasvupoliittisia tavoitteita.

Kasvuyrityksiä perustetaan tyypillisesti uusille toimialoille, ja ne hyödyntävät uusia innovaatioita keskimääräistä useammin. Verokannustin ei vähentäisi verotuottoja lähivuosina, koska myynnit toteutetaan yleensä myöhemmin. Huojennus palkitsisi myös vain toteutuneesta, yrityksen arvoa nostaneesta kasvusta. Kasvua aktivoivien vaikutusten vuoksi kannustimella olisi siksi myönteisiä kansantaloudellisia vaikutuksia.

Suomen Yrittäjät esittää lisäksi eräiden hallitusohjelmaan kirjattujen kasvu- ja suhdannepoliittisten erityistoimien toteuttamista. Näitä ovat tappioiden vähentäminen edeltävien vuosien voittoja vastaan (carry back), vapaat poisto-oikeudet investoinneille ja tulonlähdejaon poistaminen.

Lisätietoja:
toimitusjohtaja Jussi Järventaus, p. 050 336 0015,