3.2.2016 klo 15:38

Suomen Yrittäjät esittää sähkön siirtohintojen vahvistamista etukäteen

Suomen Yrittäjät vaatii, että sähkön siirtohintojen kohtuuttomat korotukset estetään. Tämä voidaan toteuttaa tehokkaasti säätämällä tariffien etukäteishyväksynnästä. Suuret hinnankorotukset olisi saatettava aina erikseen etukäteen energiaviraston hyväksyttäviksi.

Sähkön siirtohinnoista on noussut kohu erityisesti sähköverkkoyhtiö Carunan toteuttamien hinnankorotusten johdosta. Korotukset ovat olleet jopa kolmenkymmenen prosentin luokkaa.

Sähkön siirto on laissa säänneltyä monopolitoimintaa. Energiavirasto valvoo siirtoliiketoimintaa ja sen hinnoittelua. Yksittäisiin sopimuksiin viranomainen ei kuitenkaan puutu, vaan se valvoo hinnoittelun kohtuullisuutta neljän vuoden periodeissa jälkikäteen. Jos hinnoittelu on viranomaisen mielestä kohtuutonta, sitä on korjattava tulevalla tarkastelujaksolla.

Suomen Yrittäjät katsoo, että nykyinen järjestelmä johtaa asiakkaiden kannalta kohtuuttomiin lopputuloksiin. Toteutetut korotukset ovat olleet erityisen korkeita pienille tuotannollisille yrityksille, jotka joutuvat maksamaan tehomaksuja sähkönkulutuksestaan.

– Rajuihin hinnankorotuksiin ei ole osattu varautua, eikä yksittäisten yrittäjien ole realistista riitauttaa korotuksia oikeusteitse, Suomen Yrittäjien varatoimitusjohtaja Antti Neimala sanoo.

Suomen Yrittäjät esittää tilanteen korjaamista lakimuutoksella. Eduskunnan pitäisi säätää velvoite, jonka mukaan suurille, yli 10 prosentin hinnankorotuksille tarvitaan etukäteen myönnettävä lupa.

– Nykyinen siirtohinnoittelun valvonta ei selvästikään toimi. Jälkikäteinen tarkastelu on riittämätön tapa estää kohtuuttomia hinnankorotuksia. Siksi tulee siirtyä etukäteiseen valvontaan tapauksissa, joissa esitetään erityisen korkeita hinnankorotuksia, Neimala vaatii.

– Säätämällä tällainen velvoite yli 10 prosentin korotuksille vältettäisiin ylimääräinen hallinnollinen taakka ja pystyttäisiin huolehtimaan markkinoiden toimivuudesta jo ennalta.

Neimalan mukaan pienemmät korotukset voitaisiin jättää nykyisen valvontajärjestelmän varaan.

Lisätietoja:
varatoimitusjohtaja Antti Neimala, Suomen Yrittäjät, p. 040 173 7007, antti.neimala@yrittajat.fi