17.6.2003 klo 09:58

Suomen Yrittäjät: EU:n laajeneminen tuo yrityksille uusia markkinoita

Kynnys Balttiaan madaltuu, verokilpailu kiristyy

EU:n laajenemisella kymmenellä uudella jäsenmaalla 1.5.2004 on Suomen Yrittäjien arvioiden mukaan pääasiassa myönteisiä vaikutuksia yritystemme toimintaan. Itälaajentuminen on monille yrityksille uhka, mutta useimmille toimialoille laajentumisprosessi tuo enemmän uusia mahdollisuuksia.

Suomen Yrittäjien toimitusjohtajan Jussi Järventauksen mukaan vientimahdollisuudet uusiin jäsenmaihin paranevat, kun laajentuminen tuo EU-alueelle lisää talouskasvua. Samalla kynnys viedä liiketoimintaa uusiin jäsenmaihin madaltuu.

– Erityisesti Viron houkuttelevuus yritysten ja työvoiman sijaintipaikkana kasvaa. Samaan aikaan tavaroiden ja palveluiden tarjonta uusista jäsenmaista Suomen markkinoille lisääntyy jossain määrin. Työvoiman liikkuvuus Virosta Suomeen jäänee verraten vähäiseksi, noin 5000 henkilöön vuositasolla, Järventaus sanoo.

Järventauksen mukaan yritykset siirtävät toimintojaan Viroon lähinnä työvoimakustannusten ja edullisen verotuksen takia. Toimintojen siirtäminen koskee tuhansia yrityksiä.

– EU-laajentuminen tuo lisää paineita huolehtia Suomen kilpailukyvystä. Tuloratkaisuissa ja verotuksessa on otettava aiempaa enemmän huomioon suomalaisen tuotannon kilpailukyky. Tämä tarkoittaa sitä, että suuntana on verotuksen keventäminen ja maltillinen tulopolitiikka, Järventaus jatkaa.

Suomen Yrittäjien selvityksen mukaan pk-yritykset uskovat, että EU-laajenemisella on lievästi positiivisia vaikutuksia yritysten kilpailukykyyn. Enemmistö, eli 70 prosenttia yrityksistä, ei usko EU-laajenemisella olevan kuitenkaan merkittävää vaikutusta omaan toimintaan. Positiivisimmat käsitykset ovat kaupan alalla ja negatiivisimmat rakentamisessa.

Kyselyn yrityksistä 11 prosentilla on liiketoimintaa Baltian maihin ja viidellä prosentilla muihin hakijamaihin. Lisäksi 6 prosentilla on yritystoimintaa tai yhteisyrityksiä Baltian maissa. Toimintojensa laajentamista näihin maihin suunnittelee 10 prosenttia vastaajista ja muihin EU-hakijamaihin 6 prosenttia.

EU-laajentumisen vaikutukset pk-yrityksille, kesäkuu 2003

Lisätietoja: