28.8.2008 klo 12:00

Suomen Yrittäjät hallituksen budjettiriihestä: Nykyisen väylästön kunnosta huolehdittava

Suomen Yrittäjien mielestä hallituksen talousarvioesitys on varsin onnistunut. Laskusuhdanteessa on perusteltua aikaistaa muutamia väyläinvestointeja liikenneyhteyksien turvaamiseksi.

Väylästön ylläpidon rahoitus on kuitenkin jäänyt jälkeen jo yli vuosikymmenen ajan kunnon säilyttävästä tasosta. Pelkästään tienpidossa vajetta on syntynyt vuositasolla yli 100 milj. euroa. Hallituksen vuoden 2009 budjettiesityksessä tienpidon määrärahoja esitetään jopa leikattavaksi.

Olemassa olevan väylästön kunnossapito niin, että liikenne on sujuvaa ja turvallista sekä turvaa elinkeinoelämän toimitukset, vaatisi nykyistä suurempia panostuksia välittömästi. Suomen Yrittäjien mielestä tienpidon määrärahoja tulisi öljynhinnan nousun johdosta korottaa, jotta edes teiden kunnostamisen nykyinen taso voitaisiin säilyttää.

Esitetyt ansiotuloverotuksen kevennykset tukevat ostovoimaa, talouskasvua ja työllisyyttä. Jotta kannustimet työhön säilyvät vähintäänkin nykyisellään, veronkevennykset on syytä ulottaa kaikkiin tuloluokkiin. Kevennyslinjaa on syytä jatkaa tulevinakin vuosina.

Lisätietoja:
Suomen Yrittäjät, johtaja Risto Suominen, p. (09) 2292 2932, 0500 417 889 ja ekonomisti Harri Hietala, p. (09) 2292 2845, 0500 789 906

Valtioneuvoston sivuilla julkaistuihin budjettiasiakirjoihin